![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
att köpa överlock
Hej!
jag ha fler frågor vad gäller överlock och skulle vilja be Er om hjälp. Jag är en nybörjare och undrar om man ska direkt satsa på överlock eller man kan klara sig ganska bra och långt med en vanlig symaskin (jag har köpt begagnat Husquarna Lilly 535). Om ni anser att det är vettigt att köpa en överlock direkt vad man ska tänka på,vilka funktioner som är viktiga och borde finnas i överlocken. Mest tänker jag sy kläder och till heminredning (gardiner,dukar,serveter,möbelklädsel). Tackar för alla svar och förlått om allt besvär jag ställer till ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
det viktigaste är differensialmatning det betyder att om du syr i töjbart tyg kan du ändra matningen så kanten inte blir uttöjd. jag tycker även att du bör ha minst 4 trådar.
Om du ämnar sy mycket i trikå då kan man behöva sk coversöm men då blir maskinen dyare om den skall klara det också. Det är svårt att rekommendera någon specciell maskin det beror på vad du är villig att betala . skall du köpa begagnad finns det nog inte så många med coversömmar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är inget besvär
![]() Om du inte ska sy jättemycket i trikå så tror jag att du klarar dig länge med din vanliga maskin. Men som sagt sök i forumet och återkom om det är något du inte fick svar på där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
tack så jättemycket!
Från svaren jag fått förstår jag att trikå och overlock går liksom bredvid varandra.Undrar vad är det så speciellt med trikå att en vanlig maskin inte klarar det så bra som overlock gör. Tackar så mycket och surfar vidare i syrummet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är framför allt två saker som gör en overlock speciell. Det första är att sömmarna är mer elastiska än på en vanlig maskin vilket gör den extra lämplig för trikåer. Det andra är att kanterna innesluts i sömmen. Detta gör att den också är extra bra för tyger som lätt fransar sig. Den är också smidigt att sy med om man syr mycket då den syr ihop och kastar kanter i ett och samma svep vilket sparar tid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
tack så mycket Cecilia!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har en Lily 530 som är föregångaren till din maskin. Har haft den sen -98 och jag har sytt både vanliga kläder, barnkläder i trikå, klätt om möbler m.m m.m. Maskinen funkar alldeles utmärkt i de flesta material även i trikå. Tror att du klarar dig långt med din maskin. Ta dig tid och lär dig din maskin ordentligt senare när du känner dig varm i kläderna kan du ju fundera på en overlock.
Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tackar så mycket för ala råd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.