Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-06, 09:57   #1
mari mari är inte uppkopplad

att köpa överlock

Hej!

jag ha fler frågor vad gäller överlock och skulle vilja be Er om hjälp.

Jag är en nybörjare och undrar om man ska direkt satsa på överlock eller man kan klara sig ganska bra och långt med en vanlig symaskin (jag har köpt begagnat Husquarna Lilly 535).

Om ni anser att det är vettigt att köpa en överlock direkt vad man ska tänka på,vilka funktioner som är viktiga och borde finnas i överlocken.

Mest tänker jag sy kläder och till heminredning (gardiner,dukar,serveter,möbelklädsel).

Tackar för alla svar och förlått om allt besvär jag ställer till
mari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 10:05   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

det viktigaste är differensialmatning det betyder att om du syr i töjbart tyg kan du ändra matningen så kanten inte blir uttöjd. jag tycker även att du bör ha minst 4 trådar.
Om du ämnar sy mycket i trikå då kan man behöva sk coversöm men då blir maskinen dyare om den skall klara det också.
Det är svårt att rekommendera någon specciell maskin det beror på vad du är villig att betala .
skall du köpa begagnad finns det nog inte så många med coversömmar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 10:06   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det är inget besvär Det finns rätt mycket skrivet i detta ämne redan så jag tror du finner rätt mycket svar om du söker i forumet. (sökfunktionen finns under flikarna här i forumet)

Om du inte ska sy jättemycket i trikå så tror jag att du klarar dig länge med din vanliga maskin. Men som sagt sök i forumet och återkom om det är något du inte fick svar på där.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 10:21   #4

tack så jättemycket!

Från svaren jag fått förstår jag att trikå och overlock går liksom bredvid varandra.Undrar vad är det så speciellt med trikå att en vanlig maskin inte klarar det så bra som overlock gör.

Tackar så mycket och surfar vidare i syrummet
Gammal 2007-02-06, 10:32   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det är framför allt två saker som gör en overlock speciell. Det första är att sömmarna är mer elastiska än på en vanlig maskin vilket gör den extra lämplig för trikåer. Det andra är att kanterna innesluts i sömmen. Detta gör att den också är extra bra för tyger som lätt fransar sig. Den är också smidigt att sy med om man syr mycket då den syr ihop och kastar kanter i ett och samma svep vilket sparar tid.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 10:35   #6

tack så mycket Cecilia!
Gammal 2007-02-08, 09:38   #7
gullum gullum är inte uppkopplad

Jag har en Lily 530 som är föregångaren till din maskin. Har haft den sen -98 och jag har sytt både vanliga kläder, barnkläder i trikå, klätt om möbler m.m m.m. Maskinen funkar alldeles utmärkt i de flesta material även i trikå. Tror att du klarar dig långt med din maskin. Ta dig tid och lär dig din maskin ordentligt senare när du känner dig varm i kläderna kan du ju fundera på en overlock.
Lycka till!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 09:54   #8

Tackar så mycket för ala råd
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:00.