![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Har tänkt att sy mig en kavaj, något kortare modell, figursydd, a la 40-tal... Nån som har koll på ungefär hur många meter tyg det skulle kunna gå åt till att sy en sån?
Tack på förhand// |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När man räknar så tar man längden på kavajen plus ärmlängden, då har du så att det räcker
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag brukar räkna med 2 gånger kavajländ mätt vid axeln.
Det blir oftast lite mer än en kavaj- och en ärmlängd. En kavaj har ju ofta en bred slaginfodring, den måste man få ut brevid ärmen. Är kavajen lite lång så är infodringen längre än ärmen. Så därför tänker jag så. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Men syr man en kort kavaj kan kan ärmen vara längre än framstycket o då funkar inte ditt sätt och tänka. Jag föredra och räkna en längd + en ärmlängd + tilllägg för sömsmån. Beroende på material räcknar jag även med krympmån. Så har man så de räcker
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ok, tack alla för era svar. Nu har jag iaf ett humm om hur mycket tyg jag ska köpa...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.