![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Kokt ull
Vad menas med kokt ull som förekommer i en del av kreative kvinnors beskrivningar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tvättad kanske...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det verkar vara precis som det står:
EX: Man kan sticka i ullgarn o tova i tvättmaskinen ju högre värme desto mer blir det tovat. Och kokar man ullen, kan jag tänka mig att det blir extremt tovat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Njaa.. Om man kokar ull utan att röra om någonting så tovar det sig inte. För att ull ska tova sig krävs även friktion, fibrerna måste gnidas mot varandra på något sätt, så jag tror inte att man kan säga att kokt ull är samma sak som tovad ull.
Tyvärr vet jag inte exakt varför använder kokt ull. Kokningen får ju helt klart någon effekt på garnet/tyget men jag vet inte vad. Jag vet att kokt ull används en del till inredning, och jag tror att det är vanligt till kostymer också. Jag följer tråden med spänning och hoppas att någon vet svaret ![]() /Ilsefin |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har kjol och kofta från Indiska i "boiled wool".
Stickad ulltrikå som är lite hoptovad, såpass att det inte borde vara några problem att klippa i tyget. Har nyligen köpt stickad ulltrikå på Ohlssons. Den är både ruggad och lätt tovad. Tjockare men lättare än den i kläderna från Indiska. Känns lite som fleece, men i ren ull. Kan det vara något liknande? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag hade samma problem med att tolka "kokt ull" men jag tror att de menar vadmal. Det är ju en dansk tidning som är översatt till svenska och då kan det blir tokigt i bland i översättningen om översättaren inte har koll på uttrycken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hittade lite närbilder på det och tips på vad man kan sy: Stoffdillen kogt uld
Tycker att det ser ut som det Barwin beskriver. Blev lite nyfiken på "kogt uld". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det liknar tyget jag köpte på Ohlssons.
Mitt tyg är lite töjbart vilket jag inte kan läsa ut om det danska tyget är. Jag har sytt en röd och en plommomlila kofta av det. Bilde finns i mitt album. Den röda sydde jag till jul och har nästan "bott" i den sedan dess. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.