![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Salmbärs-eller björnbärssylt?
Hejsan.
Vet någon var i Stockholmsområdet jag kan köpa salmbärssylt? I annat fall björnbärssylt. De vanliga mataffärerna där jag bor (Solna)verkar inte ha det. Tacksam för svar. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tyvärr, jag köper alltid Salmbärssylt när jag är på Gotland. Så det närmast jag kan komma på är båten när den ligger inne i Nynäs.
![]() /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej! Har varit i kontakt med Lillåkre som gör sylten och hon sa att det kan finnas på Gotland City, Söderhallarna eller Hötorgshallen P&B.
Försök där. Gunnel |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
En liten fråga bara, vad är salmbär?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
En snabb google-sökning gav detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5hallon
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för alla svar.
Nu ska jag nog få tag i det i Hötorgshallen. Min farbrors fru är ju från Gotland men naturligtvis glömde jag att be henne köpa med sig det hem när hon var där sist. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Saffranspannkaka med salmbärsylt är det första jag beställer när jag sätter min fot på Gotland! =)
Ikväll ska jag äta lågbudgetintealls samma sak.. ostkaka med grädde å jordgubbsylt.. men det får duga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Lidel har en marmelad eller sylt som är gjord av björnbär som är god.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag var inne i en affär på Kungsgatan i dag som säljer en massa gotländska varor. Jag har en minnesbild att dom hade salmbärsylt.
Mellan Hötorget och Vasagatan, på samma sida som Pub. Jag tror att den heter Gotland city eller något ditåt. /anna |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack för ytterligare tips.
Nu har jag många ställen att leta på. Någon av affärerna bör ha några burkar kvar till mig ![]() Jag ska göra en saffranspannkaka på julafton så lite god sylt till behövs. God Jul och Gott Nytt År alla! Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag tycker att björnbärssylt fungerar utmärkt. Salmbär är ju faktiskt Björnbär, en av 12 olika Björnbärssorter, bara att den lite mer påminner om hallon i smaken än det vi vanligtvis kallar Björnbär. Vi har hus på Gotland och våra Gotländska grannar säger att de flesta gotlänningar som har Salmbärssnår i trädgården helt enkelt köper Björnbärsbuskar på handelsträdgården, men när den planteras i gotländsk jord så blir det lite magiskt Salmbär i stället.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:59.