![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp, nålen går av!
Ännu ett problem med min overlock. Nu har nålen börjat gå av. Det händer kanske ett par gånger om dagen (de senaste ca tre dagarna jag sytt), och jag börjar få slut på nålar... Det är vänsternålen som går av, ofta bara lite på spetsen, så att jag märker det på att sömmen inte funkar (idl hoppstygn). Jag tror att nålen kommer snett på något vis och slår i metallgrejen under pressarfoten (alltså inte i själva pressarfoten, tror jag...), där den egentligen ska löpa fritt genom ett hål i metallgrejen (makes sense?). Kan det vara så att detta beror på hur jag syr eller är det bara att lämna in den för att byta ut hela delar i den? Det blir så knepigt att lämna in den också, eftersom symaskinsförsäljaren säkert lär testa den och den säkert funkar bra i flera timmar. Men jag kan ju inte ha en maskin som nålen går av på flera gånger om dagen.
Några idéer? ![]() Jo förresten, det är en Bernina 1150MDA jag har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jaha, nålen av igen. Den går som sagt ofta bara av lite, så att det knappt syns:
http://www.sysidan.se/albums/admin/viewpic.htm?ID=19906 Någon som varit med om samma sak? eller har tips ändå? Ska gå och byta nål igen... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jag kan inget om overlock men kan det inte vara så att den är sne och kommer emot kanten där undertråden går upp. hoppas du förstår vad jag menar.
kram pa |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja det var ju lite småklurigt... Du syr väl inte över nålarna i tyget? Eftersom det bara verkar vara vänster nål så undrar jag. Annars får du kolla genom att vrida ner nålarna och se vart de tar vägen, ta bort pressarfoten först. Förresten borde du kunna se ifall det är märken på stygnplattan efter nålen. Sitter nålarna i rätt i maskinen, minsta lilla att de sitter snett gör ju att de slår i stygnplattan. Ja, det var ett par tips.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag sätter i nålarna som de ska sättas i (ser till att de går ända in och så), så om det är något fel på det, så måste det vara något fel där de sitter fast.
Nej, jag syr inte över nålar. Problemet om jag tittar var nålarna tar vägen är att de då går precis som de ska. Det är bara ibland de går av, och det gör de naturligtvis inte när jag ska prova för att se hur det funkar... Ska kolla efter märken. Det var ett bra tips!... Nej, jag hittade inga märken på någonting jag kunde se i alla fall. Det enda som möjligen var konstigt var i det lilla hål eller vad man ska kalla det där nålarna går ner (mellan en metallpinne och en metallkant), där ser det ut som om nålarna sitter närmare vänsterkanten snarare än mitt i hålet. Kan det möjligen vara så att hela nålmekanismen åkt snett? men det verkar ju också konstigt. Knepigt det här. Tack för tips. Tar gärna emot fler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Om man drar i tyget medan man syr, kan nålarna gå av på det här sättet.
Det kan också vara lite skillnad på olika märken på symaskinsnålar så byt till Bernina om du har något annat. Om det inte hjälper så måste du nog lämna in maskinen, tror jag. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, jag har funderat på om det kan vara så att jag drar i tyget, men jag tror inte det. Ska vara särskilt uppmärksam på det. Det kan ju vara en kombination kanske av vilka nålar jag har och att jag drar lite i tyget. Ska försöka göra lite experiment.
Undrar vad bernina-nålar kostar... Förmodligen mer än mina no-name-nålar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Om du har billiga märkeslösa nålar kan det ju vara ide att i alla fall prova med Schmetz eller annat "riktigt" märke. Inte behöver det vara just Berninas. Troligen är det i nte det det beror på, men det skadar ju inte att prova. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det är visst schmetz jag har, inser jag när jag tittar närmre.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Har du provar med att trä om maskinen? Det kanske är trädningen som drar i trådarna som gör att nålen går av. Annars kan jag bara tänka mig att fästet där nålen sitter inte är helt okej.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Trätt om har jag gjort, men jag skulle ju kunna prova att rengöra överallt med tryckluft, om det skulle kärva någonstans.
Tack för alla råd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Det finns några Bernina-modeller som fungerar bäst med Berninas egna nålar - jag vet dock inte om just din maskin hör till dessa. Det är möjligt att Berninas nålar produceras av någon annan och att de kan köpas under ett annat och billigare märke, det vet jag inte.
Jag tycker nog du kan testa Berninas någon gång och se om det gör någon skillnad. /Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
underliggande stift, "nålar"
Hej,
Det vänstra stiftet hade hamnat fel och vi fick inte ording på det, det ledde till att vänstra nålen gick av sporadiskt. Stiften var svåra att få tag på så butiken där den kom ifrån beställde en helt ny stygnplatta som vi helt enkelt bytte själva. Den kostade 257 kr. Så se efter om stiften ligger som dom ska... Den(Janome 204D) har fungerat utmärkt sedan dess. lycka till! /Jeppe |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Vad är stiftet? Är de de två pinnarna i mitten du menar? Ja, det är det nog (har just undersökt maskinen). Den högra nålen sitter närmare det vänstra stiftet än vad den vänstra nålen gör, så det är nog inte det. Möjligen sitter den vänstra nålen för långt till vänster. Den sitter alltså långt ifrån stiftet men närmare metallkanten. Någon som vet om det ska vara så eller om den ska sitta precis mittemellan stift och kant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
På Janome 204 D går vänstra nålen ner precis mittemmellan vänstra stiftet och "metallkanten" på stygnplattan (plattan under pressarfoten med stiftet i). Stiften ligger exakt parrallellt och den högra är lite längre fram än den vänstra. Om stiften ser hela ut och stygnplattan ser förövrigt fin ut, så låter det som att den vänstra nålen sitter fel. Det är självklart svårt att felsöka när den bara går av ibland... så var det för oss med men vi såg att vänstra stiftet hade gått av i udden tillslut. Om stygnplattan ser konstig ut så skruva loss den och ta den till försäljaren och se vad den säger... hoppas det löser sig! /Jeppe
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:31.