![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Stickmaskinen Favorit från 1919
Jag har möjlighet att få en Stickmaskinen Favorit från 1919. Tror ni att den kan vara något att ha?
Någon som kan bli min lärare till hur den funkar? Det är ingen instruktionsbok med... =O/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Krokarna sitter som i en cirkel, ca 25 cm i diameter. Vad är det för special?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Undrar om det inte är en strumpstickmaskin du har. Det var vanligt att man hade så kallat hemarbete i början på 90-talet och då stickade man strumpor på provision till en uppköpare. Jag vet att en av mina skolkamraters mormor försörjde sig på detta sätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det är 4, 5 mm mellan nålarna. Är det inte för grovt för strumpor? Och 25 cm i diameter, cet blir ju strumpor med en omkrets på 78,5 cm, lika mkt som jag har runt magen.
det är en vev som man vevar på, ist för släde. Kroppsstrumpa kanske? =O) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Du har ingen bild på maskinen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Eftersom jag inte har fått maskinen ännu, så har jag bara bild på den nerpackad i lådan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Var bilden till någon hjälp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det ser ut att vara en rundstickmaskin.
Står det inte "Hemstickmaskin" någonstans? På lådan har jag för mig att det skall stå. Du stickar strumpor på en sådan. Eller tuber. Muddväv är stickat på en rundstickmaskin. Omkretsen blir annorlunda när du stickar. Även vilket garn man använder. Om du inte har en manual till så kan du prova att söka på ett Antikvariat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
När man stickar på stickmaskin spänns hela stycket till maximala bredd min moderna maskin stickar 1 m bredd men det färdiga stycket blir ungefär 65 cm. Det måste vara strumpsticke maskin.. Raggsockegarn tunnt kanske passar till denna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har aldrig stickat på stickmaskin, så jag behöver hitta ngn som kan visa mig.
Jag bor i Västerås. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Om du får den gratis är det bra annars är det bättre med en modern begangnad. Jag kan tänka mej att den är mekanisk trög titta på blocket det finns många stickmaskiner där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag får betala frakt på 111 kr, är det värt det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Den är i princip gratis, så du kan ju ha den som kuriosa och kanske du kan få den att fungera .men om du verkligen är ute efter att sticka på maskin
så rekommenderar jag i allafall en begagnad stickmaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jag köpte en sådan till min syster på loppis. 100:- kostade den och det var med mönsterbeskrivning och kvitto från 1940-talet. Jag har för mig att hon inte tog den med hem så den är hos mamma.Kanske kan jag fotografera av mönsterboken och lägga ut. Jag har inte scanner eller kopieringsmaskin som kan ta häften.
Om det är intressant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Ja, annars kan jag kanske få låna den (via posten) så kan jag kopiera den. Min kopiator tar häften.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:54.