Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-10, 19:56   #1
hallonmuffins hallonmuffins är inte uppkopplad

Question VILKEN DJUNGEL! Pfaff coverlock 4862 eller Janome CoverPro?

Vilken fantastisk sida! Har precis funnit den och inser att här finns otroligt mycket erfarna syentusiaster att rådfråga.
Jag har en huskylock 905 som jag är nöjd med, tycker att den syr fina och jämna sömmar den har aldrig krånglat. Dock har jag börjat sakna täcksömmen. Funderar därför på vad som är bäst för mig.

Aternativ 1. Att byta upp mig till en pfaff coverlock 4862 (då jag förstått att huskylock 936 är lite krånglig.)och på så vis få en nyare overlock kombinerat med coverlock som har täcksöm.

Alternativ 2. Att behålla min huskylock 905 ch köpa till en Janome CoverPro som ett komplement.

Jag skulle vara oerhört tacksam om ni som har dessa maskiner skulle dela med er av för resp. nackdelar med era maskiner.

Prismässigt skulle det bli ungefär detsamma oavsett vilket alternativ jag än väljer.

Men känner inte till märket Janome (är det ett gediget märke?) har också läst att Janome syr på resår snyggt och enkelt vilket jag tycker verkar mycket bra då jag syr en hel del barn kläder. Kanske gör även Pfaff coverlock 4862 det ?
Skulle jag byta upp mig till Pfaffen skulle jag ju iochförsig få en display men inställningarna till skillnad från min huskylock 905 som nu har manuell inställning, är detta värdefullt?

Tack på förhand, Sara

Senast redigerad av hallonmuffins den 2006-11-11 klockan 14:53.
hallonmuffins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 20:05   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag har en pfaff 4870 mitt nästa inköp av maskiner blir Janomes cover pro 1000. Jag är jättenöjd med pfaffen men behöver täcksömmen för stretch och om jag säljer pfaffen då kostar det ju hur mycket som hellst att få en overlock som har allt . så behåll pfaffen .

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-12-13 klockan 13:16.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 20:26   #3

Tack för ditt svar. Om jag förstår dig rätt så har du alltså ingen täcksöm alls på din nuvarande maskin? Eller är det bara att det inte passar i strechtyger?

Mvh Sara
Gammal 2006-11-10, 20:47   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

jag är lite ovan med vad som egentligen är täcksöm.
Min overlock är en 5 trådig den kan göra mycket bla 3 och 4 tr overlock kedjesöm och kombination av dessa olika ,rullfållar mm. med ingen som ger overlock på ena sidan och 2 raksömmar på den andra typ som man vill ha när man fållar elastiska tyger.
Jag tänker köpa cover pro bara för dessa sömmar den har ju bara en enda söm men i 3 varianter.
Men om jag måste välja bara en av dessa då blir det en overlock.För mig är det viktigt med kedjesömmen när jag syr ihop maskinstickat .
jag använder overlocken till alla kanter på plagg som jag syr.
först overlockar jag dem ,sedan använder jag den vanliga symaskinen och syr ihop med.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 08:18   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Behåll din maskin om du är nöjd med den.
Den "känner" du ju redan.
Köp Janomes Cover pro, jag har den, är helnöjd.
På det viset slipper du bygga om maskinen till coversöm. (antar att man måste det)
Ha dem trädda brevid varann.
Du spar massa tid./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 10:01   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag har en Pfaff 4862 och är jättenöjd med den. Men om jag redan hade en välfungerande overlockmaskin så skulle jag helt klar välja att köpa en ren täcksömsmaskin att ha vid sidan om. Det är inte jättejobbigt att ställa om men det är ändå ett extra moment som tar lite tid.

Sedan vill jag ge ett råd. En hel del maskiner med täcksöm kan ha problem med att det blir hoppstygn när man passerar en söm, t ex i halsringningar vid axelsömmarna. Så ta med dig lite provbitar i olika material med en söm på och testa att sy över när du är i butiken.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 12:23   #7
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad

Jag rekommenderar stenhårt en separat täcksömsmaskin. Särskilt om du har en overlock du trivs med. Sedan när det gäller vilken täcksömsmaskin du ska ha blir det svårare att råda. Själv har jag en Bernina 009DCC. Jag tycker den är bra men kanske en smula kinkig ibland om jag ska låna ut den. Om det finns en maskin som kan sy utanför kanten när tyget är slut (på engelska Chain-off, vet inte vad det heter på svenska) så är det att föredra.

Lycka till och tala om hur det slutaden.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 18:13   #8

Ja, det lutar nog emot att jag köper en Janome Cover Pro, tack för alla tips. Är det någon som vet om själva täcksömmen isig är bättre på janome CoverPro jämfört med att ha den inbyggd i pfaffen?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.