Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-01, 07:17   #1
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

Inte idag!!

Jag har inte tid med att det är snöstorm och minusgrader!
Jag har fortfarande sommardäck på bilen och vill inte alls ge mig ut i ovädret idag.
Jag som hade massor att göra utaför tomtgränsen ju!

Det är inte roligt just nu! :-((

Ville bara klaga lite...
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 09:51   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Om man befinner sig i ett område med snöstorm just nu ,då skall du överhuvudtaget inte ge dig ut med sommardäck. Det är bara och titta hur det ser ut . Sommardäck klarar inte 5 cm blötsnö du kommer inte fram ändå och riskerar dit liv stanna hemma och se till att få på dubb eller i alla fall vinterdäck.Man måstevara rädd om sitt liv
Det är ingen annan som är det.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 11:06   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Håller med här. Ingenting kan vara så viktigt att det måste utföras under snöstorm. Stanna du hemma idag och ta vara på livet ist.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 12:01   #4
Alice Alice är inte uppkopplad

Lika illa här. Har inte fått tid för däckbyte förrän på tisdag i nästa vecka så det var bara att hålla sig hemma idag istället för att åka på lappteknikkurs. Får hoppas jag kan ta igen det vid ett senare tillfälle. Har precis kommit in från skogspromenad med hunden och jisses vad det blåser. Kallt som attan och halt även om man bara går.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 12:13   #5
iamia iamia är inte uppkopplad

Samma tråkväder här. Gubben får byta däck när vaknat,jobbar natt. Som tur är så så kom en ny bok med posten ochjag har några julblock att sy klart.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 13:02   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Byt däck själv tjejer, så behöver ni inte vara beroende av när det passar någon annan! (Om ni inte har förslitningsskador eller annat som många kvinnor dragit på sig genom åren förstås!)
Kan jag kan alla! Jag är vare sig ung, spänstig eller stark! Det är lite knixigt första gången, men ju fler gåner man gör det desto lättare går det.

Håller för övrigt helt med andra som säger att sommardäck har över huvud taget inget på vinterväg att göra! Det var ju bara att kolla på TV igår hur det gick för åtskilliga av dem som ändå trodde att det skulle gå vägen!

Och fy vilken kall blåst det var idag!! Bara -1 ett här, men känns som -15!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 13:16   #7
Alice Alice är inte uppkopplad

Håller med dig Åsa, byt själva om ni kan. Jag har alltid bytt mina egna däck tills fibromyalgin satte stopp för det. Men det är så enkelt att göra så det klarar vem som helst. Det är bara så frustrerande att vara beroende av andra för sånt.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 14:54   #8
iamia iamia är inte uppkopplad

Om jag inte varit med i en bilolycka där däcket(som inte jag bytt)ramlade av när vi var ute och åkte så skulle jag kanske försöka göra det. Vill INTE vara med om det igen. Men det är som ni säger, att byta däck är inte så knöligt, men det kan krävas en hel del j...anamma
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 15:57   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Visst är det så att kvinnor kan! Men Jag måste säja att min man gör det mycket bättre och kanske på en timme varför skall jag då lägga 3 timmar och slita med alla muttrar när jag kan göra något annat som jag är bättre på än han. då får vi ju allt gjort på snabbast möjliga tid jag prioriterar hellre det än att allt måste vara jämnlikt så att säja.Var och en är ju bra på olika saker och på det sättet fördelar man ju arbetet bäst.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 16:14   #10
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

Nä, jag lämnade bilen hemma och tog pendeltåget till stan. Ville inte åka bilen idag i snöstormen.
Det är bara smidigare att ta bilen tycker jag.

Till saken hör att vi har haft däcken på förvaring hos däckfirman i flera år (vi har lämnat in bilen varje säsong och dom har sagt till när dom är slitna)
I våras fick min man en snilleblixt! Vi säger upp däckförvaringen och har däcken hemma. Sen byter vi själva när det är dags... Eller hur!!?
Gissa vems bil som fortfarande har sommardäcken på???

Nä, den här gången får min man nog byta däcken själv.... *ler*
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 16:35   #11

För mig handlar det inte ett dugg om att vara jämlik, utan bara om att _kunna_ göra det själv. Att inte behöva vänta tills någon "har tid".

Det tar långt under en timme för mig också, nu när jag gjort det några gånger. Det jobbigaste är att få dem från förrådet upp till parkeringen... Eftersom det är jag själv som drar muttrarna på det sätt man ska (de flesta karlar drar de alldeles för hårt) och med rätt verktyg så vet jag också att jag får upp dem om jag behöver byta längs vägen. På den tid min sambo levde och gjorde det åt mig kan jag säga att jag inte hade en chans att få upp dem. Och ja, självklart fick jag punka när han inte fanns till hands... Efter det bad jag honom visa mig ordentligt och så tog jag hand om det på den bil jag brukade köra.
I nuläget tycker jag att när jag väl fått upp de eländiga hjulen till bilen kan jag lika gärna lägga 30-40 minuter på att skifta dem själv istället för att hysta in dem i bagaget och åka iväg till någon annan.

Men självklart ska man inte göra det om man tycker det känns obehagligt på ett eller annat vis! Som tur var är vi ju alla olika!
Gammal 2006-11-01, 18:06   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Ja visst kan vi kvinnor även byta däck. Jag brukar nästan alltid göra det själv, (nu var en av Sönerna snäll och bytte åt mig).
Det brukar inte ta mig mer än en ½ timme att göra det. Trots min onda rygg.
Jag har antagligen fått en viss vana efter att ha haft Pärlan i 25 år!
Men finns det en stark manlig person "inom räckhåll" då kan de lika gärna ta fram domkraft och fälgkorset.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-01, 18:36   #13

Jaja, för guds skull! Skulle någon stackars snäll karl råka titta förbi just i däckbytartider skulle jag med glädje visa var grejerna står och gå och koka kaffe istället!!
(Men jag vill gärna slutdra skrvarna själv i alla fall, så det inte blir för hårt)
Gammal 2006-11-01, 18:41   #14
Andy Andy är inte uppkopplad

Re: Inte idag!!

Citat:
Linblomman skrev:
Jag har inte tid med att det är snöstorm och minusgrader!
Jag har fortfarande sommardäck på bilen och vill inte alls ge mig ut i ovädret idag.
Jag som hade massor att göra utaför tomtgränsen ju!

Det är inte roligt just nu! :-((

Ville bara klaga lite...
Läste din insändare i morse och tänkte så farligt kan det väl ändå inte bli. Men... Nu har då vintern nått storstaden. Genast blir vi lamslagna. Har gått hem från jobbet eftersom alla tåg och bussar är inställda. En promenad som från en att känna sig som Ola Skinnarmo. Sonen är fast hos morföräldrarna. Tur att man inte skickade honom till dagis i morse. Då hade han förmodligen varit fast där. Mannen fast i trafiken söder om stan.

Att vi storstadsbor aldrig lär oss. Vintern kommer ju varje år...

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.