Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-27, 08:03   #1
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad

Ångest!!!

Jag är för närvarande föräldraledig med mitt 3:e barn. Ska vara hemma året ut och börja jobba i januari igen.
Nu ringde min vikarie och berättade att hon sagt upp sig och slutar 15 november.

Jag har möjlighet att börja jobba redan nu men vet inte om jag har lust...
Jag var ganska trött på jobbet innan föräldraledigheten. Det enda som lockar är att det blir lite mer klirr i kassan.

Ändå känner jag att jag vill suga på karamellen och vara hemma med barnen så länge jag kan. Det kanske inte blir någon mer gång :-(

Min chef på jobbet är inte heller överdrivet ambitiös Han går hela tiden och väntar på att andra ska göra jobbet åt honom
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 08:15   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Väldigt svårt det där för de är ju så små ibörjan. Men en sak som många inte tänker på är att det faktiskt kan vara kul och bra att ta ut föräldrarledighet när barnen är lite större också. Du har ju faktiskt hela 8 år på dig att ta ut ledighet om jag inte minns helt fel.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 08:16   #3
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad

Stanna hemma och njut av dina barn! Jobbet finns kvar...men tiden med dina barn när de är små får du ALDRIG tillbaka!
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 08:30   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Ingen tid man inte får med sina barn får man tillbaka.

Så jag tycker inte man ska ha dåligt samvete om man väljer att jobba för att ta ut ledighet när barnet är några år eller så heller. Det gäller att göra det som känns bäst för dig/er, vad passar er bäst just nu?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 08:40   #5
HelenR HelenR är inte uppkopplad

Om du känner att du vill vara hemma ska du vara det. Det är ju faktiskt inte du som "ställt till det" på jobbet så att de har resursbrist den här sista tiden av din ledighet! Du har meddelat dina planer och håller dem - det är din chef som har problem, inte du! Tillåt dig inte att känna press från jobbet!
För att gå tillbaka tidigare tycker jag att du ska vänta och låta din chef be dig om det. Då är det lättare att ställa lite krav, kanske vill du jobba deltid, få mer betalt eller t.o.m. städhjälp hemma (jo - det finns exempel på kvinnor som lyckats med detta men det blev mycket skatt) - naturligtvis beroende på vilken typ av jobb du har. Om du vill jobba är det kanske möjligt för pappan att stanna hemma under tiden?
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 09:10   #6
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad

Städhjälp --- Jotack!!
Hemma hos oss är normaltillståndet kaos. En kombination av renovering av huset och 3 barn (1, 5 och 8 år) och den enda som försöker hålla ordning är jag känns det som...

Tidigare har jag jobbat 80% (4 dagar/vecka) och det är väl det som blir aktuellt nu med. Saken är den att jag har inte haft någon ersättare den dagen jag varit ledig så jag har i princip gjort min 100% tjänst på 4 dagar så det jag kan föreslå för chefen är att få fullt betalt trots at jag jobbar 4 dagar. Jag behöver faktiskt få upp min lön. Jag är ensam tjej på jobbet och tjnar minst fast jag har en högre befattning än hälften av "herrarna". Påpekar jag detta så får jag bara höra att jag kan gå upp och jobba heltid igen. Fast det är ju heltidslönen jag räknar på....
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 09:48   #7
HelenR HelenR är inte uppkopplad

Jättebra ide! Låter hemskt med olika lön för män och kvinnor, för detta är ju vad de gör i praktiken! Diskriminering! Du har ju rätt när du jämför lönerna i heltid, stå på dig! Som du vet har du ju laglig rätt att jobba deltid nu när barnen är små, så det har inte med saken att göra. Jag var själv utsatt för detta med 100% arbete på deltid när min dotter var liten, det var så stressande att jag gick upp i heltid. Idag hade jag aldrig accepterat 80% lön för 100% arbete, det är i praktiken att nedvärdera sitt arbete!
Det är hög tid att vi lär oss prata med chefen om känsliga saker som lön. Jag presenterade liknande diskussion för min franska chef som att "jag gjorde honom en tjänst", d.v.s. om jag inte talar om saker jag inte gillar riskerar han att jag gör ett sämre arbete eller t.o.m. slutar. Inte för att det nödvändigtvis blir så, men han behöver denna information i sitt arbete som chef. Sen är det upp till chefen att agera, kanske behöver han lite hjälp med motiverande skriftliga underlag etc. till personalavdelningen. Du kanske kan fundera ut ett smart sätt att uttrycka motiveringen så att det framgår att det är heltidsarbete, t.ex. om du jobbar länge de andra dagarna eller kan "jobba hemifrån" (så fall kanske du kan vara kontaktbar per telefon i akuta frågor?). Du och din chef behöver dock prata i klartext om vad som förväntas av dig om du jobbar heltid.
Heltid gör det enkelt att höja med så mycket som 20%, sen får han omförhandla heltidslönen pga. diskrimineringen. Det kanske är en fråga för facket (inte utan diskussion med chefen först)? Hos min förra arbetsgivare hade vi det (höja kvinnolöner som var bevisat diskriminerande) som enda underlag för strukturtillägg (= extra lönepåslag för personer med för låg lön) under en löneförhandling för nåt år sedan. Vi uppnådde väldigt mycket, men inte upp till full jämnlikhet i lön. Arbetsgivarens initiativ var mycket uppskattat, och jag hörde ingen man klaga. En del manliga chefer var lika angelägna att identifiera och bevisa löneskillnade som vi kvinnor.
Lycka till!

Senast redigerad av HelenR den 2006-10-27 klockan 10:08.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.