![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Råd inför quiltning...
Mitt första projekt börjar ta form så smått... Men det var i mastigaste laget detta att börja med ett överkast till dubbelsäng. Tänker ju långt framåt och börjar redan våndas inför slutförandet...
Till frågan.. när jag ska sy på vadd och foder på detta överkast, hur gör man på bästa sätt ? Handtråcka ihop det hela och sen försöka få in vidundret under friarmen för att börja quilta ?? Eller nålar man ?? Känns som att de kommer att ramla ur, stickas osv... En tanke var att inte använda någon vadd alls utan bara fodra. Vad är mest praktiskt/hållbart ? Vadd eller ej.... Har inte förtvättat tygerna så det är nog kemtvätt som gäller i vilket fall som hest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag avvänder ett spraylim som heter 505 istället för att tråckla och nåla. De olika lagren håller ihop väldigt bra och glider inte isär när man baxar runt i maskinen. När/om du sedan tvättar täcket försvinner limmet.
Det går ju alltid att lämna in täcket för quiltning på en sk långarmmaskin. Kolla www.pastellen.se De har en sådan maskin. Vad det kostar vet jag inte. Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag använder säkerhetsnålar och jag nålar alltid ihop baksidan och vaddet först och ser till så att allt är slätt och fint. Sen vänder jag arbetet och lägger på framsidan och gör om samma procedur. Och kollar igen att allt är slätt och veckfritt.
Vilken sorts mellanlägg du skall ha beror ju på vilken effekt du vill ha på överkastet. Har du ett tjockt vadd så blir ju effekten därefter också. Sen beror det ju också på vilken teknik du gjort ditt arbete i. Till överkast brukar jag använda bordsfilt eller så delar jag den tjocka vadden om jag inte vill ha ett så tjockt lapptäcke. Jag har också använd gammalt lakan som mellanlägg. Men som sagt. Vilket sorts mellanlägg beror ju på vad du själv vill uppnå för effekt. Oftast förtvättar jag inte tygerna. Det brukar bli bra ändå i och med att jag stryker varje block ordentligt med ångstrykjärn och får krympningen av tyget på så sätt. Du hitter (nästan ) allt som du behöver veta om Lapptäckssömnad på Lappoleket. http://www.lappoleket.com/lappoleket.html Lycka till nu med ditt mastodontprojekt. ElisabethS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för svar... Egentligen vill jag väl inte åstadkomma någon speciell effekt alls på detta första försök utan bara få till ett foder och tänkte passa på att iallafall lägga i en lite tunnare vadd. Men känns som att det ändock blir kenpigt att få in allt under friarmen på min Bernina.
Att jag var lite orolig för att jag inte förtvättat är väl mest för att det inte ska ske några fällningar från det blå och röda mot den ljusbeiga bottenfärgen. Kanske jag helt enkelt bara ska fodra det med ngt bakstycke och quilta i rutor för att få det hela att sitta ihop. Eller använda en jättetunn vadd för att få någon form av volym på det hela. Kanske inte tar så stor plats som jag tror. Det är Fringe Flower jag ska göra, som finns i boken Diamonds by the square. Se länk http://www.squareinasquare.com/defau...square&he=.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det er flotte ting, du begynder med! Jeg vil give dig et link til en website, hvor du kan finde massor af patterns til fri afbenyttelse. Jeg bruger den selv meget.
http://www.quilterscache.com/QuiltBlocksGalore.html |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.