![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Spetskvalitet?
Hello
![]() Jag köpte, för ett tag sedan en ganska stor mängd syntetspets till en kjol jag håller på att sy.Jag köpte två olika och de har båda sedan dess legat i en påse.Den ena har blivit ganska skrynklig, så den behöver strykas.Kan man göra något mer, stärka den på något sätt så att den inte skrynklas lika lätt? Hur kommer det sig att inte båda blivit skrynkliga? Den som inte skrynklats är lite bredare, kan det påverka? Kan det vara sämre kvalitet på den skrynkliga? Tacksam för svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
De kan bero på rätt mycket bla. material. jag har spets och de har int blivit skrynkliga, en av dom har lägat i en påse i bra många år.
vad e spetsarna i för material? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag vet inte...syntet, poliester kanske?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Beroende på material kan det vara svårt att strycka. En del syntetmaterial smälter ihop alldeles bara man tänker på ett strykjärn...
Kanske att du kan göra som man gör med knypplad linspets. Fukta spetsen och läg den sedan slätt på tex en diskbänk eller ett fönsterbräde (eller någon anna lång, plan yta) och platta ut den mha en tvätsvamp så att den ligger slätt. Låt den sedan självtorka. På det sättet blir man av med skrynkel utan att platta till spetsens egen struktur. Fast jag inser att det inte blir varken särskilt praktiskt (eftersom du har mycket spets) eller kanske ens svarar på din fråga. Men nu har jag ju redan skrivit det så jag postar i alla fall ![]() /Ilse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
e båda i samma material?
de kan helt klart bero på materialet, e de tunt eller rätt tjockt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag vet inte hur många olika typer av syntetspets det kan finnas. Den skrynkliga är något tunnare än den ickeskrynkliga...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
de kan bero på att den e tunnare, men ja vet int de e ju svårt att säga när man int vet va de e för spets
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.