![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jag ska gå en kurs i sömnad, men äger ingen symaskin. Jag tänkte vänta med att köpa en tills jag vet om det är något jag tänker fortsätta med, men eftersom jag är jag har jag redan studerat det här med symaskiner ett bra tag. En sak jag inte har kunnat få kläm på är hur det är med hållbarheten och möjligheterna att laga mekaniska respektive datoriserade symaskiner om många, många år. Jag antar att mekaniska alltid kommer att gå och laga, men hur är det med de datoriserade? Om jag köper en och sedan något kretskort går sönder om 15 år, måste jag slänga mskinen då? Är det någon som vet? Köper jag en maskin vill jag att den ska hålla länge och gå att laga. En sak till. Jag har läst i tester att datoriserade maskiner helt enkelt syr snyggare och jämnare än mekaniska. Är det sant, eller går det att hitta mekaniska som syr riktigt jämnt och fint? Just det, en fråga till: Jag har läst att det finns automatiska knapphål på mekaniska maskiner. Hur kan detta fungera? Ett exempel som jag är intresserad av är Pfaff Classic Style Fashion 2023, som har fyra olika knapphål, men ändå är mekanisk (åtminstone läste jag det på en försäljares sida, det står inget om att den är mekanisk på Pfaffs hemsida). Hur går det till? Det här var allt för den här gången, jag återkommer säkert med massor av frågor. Frida |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Pfaff Classic Style Fashion 2023
Jag tror inte den symaskinen är mekanisk. Du får nog titta på Pfaff som heter Select (1548, 15 38, 1528 tex.)om du vill ha mekanisk symaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du har nog rätt, jag lät mig luras av att den har färre stygn än exempelvis select 1548.
Jag har inte bestämt än om jag vill ha en mekanisk eller en datoriserad maskin, men det kommer säkert. En sak jag har märkt är att det finns ont om professionella recensioner av symaskiner, medan det kryllar av tester av digitalkameror, laserskrivare och dylikt. Jag tycker att recensionerna här är toppen! Frida |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag håller med! Det finns typ ett fyra år gammalt test på Råd&Rön, men det är ganska nischat och många av maskinerna tillverkas ju inte längre heller. Dumt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Är det verkligen ingen som har någon åsikt om mekaniska vs datoriserade maskiner? Hållbarhet, kvaliteten på stygnen, underhåll? Hur lättanvända de är?
Frida |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Ja visst är det ont om recensioner och omdömen på svenska. Gissar att det är för att svenskan är ett så litet språk kanske? Det finns betydligt fler omdömessidor och recensioner på engelska. Ett tips är att söka på review + maskinen du är intresserad utav på tex. google Det finns även sidor typ råd&rön på engelska kommer dock inte ihåg länken till någon sådan sida. (Jag är dålig att komma ihåg att lägga till bra sidor favoriter tyvärr
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det viktigaste är att först hitta en bra återförsäljare. Gå runt och prata i olika symaskinsbutiker, så märker du ganska snabbt om det är någon som både är kunnig och intresserad rent tekniskt och kan svara på såna frågor och som är intresserad av en god kundrelation i fortsättningen.
Då har du ju chansen att kunna hålla maskinen i toppskick i många år framåt, att den blir fixad innan den "ramlar ihop". Jag har flera symaskiner, både mekaniska (äldre och en industrisymaskin som syr bara raksöm) och datoriserade. Alla maskiner har sina speciella egenskaper, men jag kan inte säja att det ena är bättre än det andra. Det viktigaste är att provsy ordentligt SJÄLV i affären för att se att ,man trivs med den och att pyssla om sin maskin väl. Jag har varit i affärer som ville sälja en dyr och fin maskin i kartongen, utan att jag fick prova den, jag vände naturligtvis på klacken direkt! Det är naturligtvis lite svårare om man inte bor i en stor stad, men vill man ha en maskin man trivs med i många år får man satsa lite. Lycka till i ditt val! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack, Åsa, jag ska kolla runt. Det finns inte särskilt många återförsäljare i min lilla stad, så jag hoppas verkligen att de är trevliga.
Nu är det så att jag ska upp till Stockholm precis samma helg som det är syfestival i Sollentuna och jag har hört att man kan få bra priser på mässan. Men vem vill då serva min maskin om den går sönder? Jag antar att jag ska vända mig till återförsäljaren här hemma även om jag har köpt maskinen på mässan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
När jag köpte min overlock på Symässan frågade försäljaren om jag ville ta med mig overlocken hem eller om jag ville hämta ut den hos en återförsäljare närmare bostaden. Försäljaren beställde en overlock till affären som jag valde och som jag kunde hämta ut ett par dagar senare.
Vilken certifierad symaskinsreparatör som helst kan utföra service på symaskinen. Mina har varit hos ett par olika beroende på om jag haft tillgång till bil eller inte. Personlig service betyder en hel del i sammanhanget också. Är det fel på symaskinen som täcks av garantin skulle jag kontakta återförsäljaren först för att höra hur man enklast kan laga symaskinen utan att behöva skicka den kors och tvärs över landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack för svaret, det låter bra. Hoppas att återförsäljaren inte får ett horn i sidan till mig om jag först går dit och provsyr maskinen och sedan kommer för att hämta ut en jag har köpt på mässan...
Hur brukar det vara på syfestivalen, hinner man provsy ordentligt eller är det vansinnigt mycket folk överallt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ta den tid du behöver för att lära dig maskinen. Han som sålde overlocken till mig såg till så att jag kunde trä den innan jag fick lov att gå!
Han känner fortfarande igen mig när jag träffar honom på Symässan och frågar hur maskinen fungerar. Det kallar jag en riktig försäljare med tanke på att jag köpte overlocken våren 2002. En affär är inte slut förrän kunden har fått sina varor/service och är nöjd med dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Många återförsäljare har samma pris på symaskinerna under de olika mässorna så bara kolla innan du åker iväg, ibland så har de samma erbjudande de dagarna som mässan är om inte så säg till iaffären att du skall titta på mässan först ibland funkar det väldigt bar och ibland ännu bättre för då sänkre dom priset kanske uterligare Lycka till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Vad ser jag... specialpriser på syfestivalen ! Vad kul ! Tänkte köpa den där Bernina ... QE nånting med stygnregulator... den verkade helt otrolig.
Symaskinshuset skulle sälja den för 15000, han drog av dryga 2000 på det pris han hade. Men det kanske är ännu billigare på festivalen !!!??? Har en 1001 idag, mekanisk, och den går som tåget. Har bara servat den en gång och då mest för att få den genomgådd. Skulle vilja ha en ångdriven raksömsmaskin men bor man litet får man nöja sig med det lilla. Sydde mer förr så nu får jag klara mig med en normalmaskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.