Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-28, 12:13   #1
nyem nyem är inte uppkopplad

Smile Högtidsdräkt till gravid

Hej!

Jag ska gå på min mans promotation i november och kommer då förmodligen att vara i v 16. Eftersom jag redan tycker att magen har växt kan jag nog ge upp tanken att använda någon av de klänningar jag har... Problemet är ju att klädseln är högtidsdräkt, och jag har iofs lyckats hitta ngra alternativ på Vogue och Burda bla, men ingen som jag känner är "helt bra". Tror ni att man helt enkelt kan utgå från en vanlig Empire-skuren klänning och lägga ett eller två extra vecka under bysten? Hur mycket extra tyg måste man isf lägga till? Har tänkt att jag skulle kunna korta den efter promotationen och även använda senare under graviditeten.

En annan fråga också, gäller materialval. Jag känner inte för att lägga pengar på sidentyg för detta tillfälle, vad rekommenderar ni i stället? Vill inte ha något glansigt... Gillar Linne väldigt mycket, men det är väl inte tillräkligt "fint" för högtidsdräkt, eller?

Tack på förhand!

Emma
nyem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-28, 15:05   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Det bör gå bra med en vanlig empirskärning och ett par extra motveck under bysten. (Kolla rörelsevidden runt midjan på det färdiga mönstret och jämför med dina mått, kanske så att du inte ens behöver lägga till ngt.)Bredden på vecken skulle jag beräkna genom att mäta magens omkrets och rörelsevidd så att jag vet att tyget runt magen faller snyggt och inte stramar. Vecken görs utifrån omkretsen precis under bysten, så att det passar in på livdelen. Sy upp ett prov i lakansväv och nåla in veck och testa dig fram.

Tygval? ja, det finns massor med snygga tyger som inte är sidan, duschesssiden är det blanka och sedan finns det tai-siden, mer struktur och mattare. Ta dig til en tygaffär och kolla in festtygerna, det finns massor i olika prisklasser. Detaljer gör också att man lyfter en klänning, en brosch, paljetter, pärlor, små rosoer etc. och då kan det vara ngt enkelt tyg.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-28, 16:01   #3
nyem nyem är inte uppkopplad

Tack!

Tack så mycket för svaret. Skönt att ens ideer inte är helt uppåt väggarna... Jag tar kanske till med lite extra sömsmån också, så ligger man på den säkra sidan när man klipper...

Får ta mig till en tygaffär. Har mest sytt i linne eller dupionsiden, så jag har lite dålig koll på annat, men förhoppningsvis får jag väl även lite hjälp i affären om jag är osäker!
nyem är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.