![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Glacétråd -var hittar man det?
Jag har letat i evigheter efter en stark merciserad bomulstråd av glacétyp. Ska enligt en amerikansk skjortmakare vara det bästa som finns för att sy fast skjort-/blusknappar. Tråden är av extremt stark, vilket gör att ett-två varv är tillräckligt för att knappen ska sitta som berget. Fördelen, framför polyestertrådar, är att bommul krymper i tvätt, vilket får skaftet att dra ihop sig och bli mycket starkt.
Jag har sett tråden på någon amerikansk onlineshop, men frågan är var (om) man kan få tag i den i Sverige. Jag har letat i princip överallt i såväl Stockholm som i Göteborg. Allt jag lyckats finna är trådar från Gutermann och Mölnlycke. Har någon något tips om var man kan hitta denna tråd (troligen USA-tillverkad)? /Henrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag slog på Google och hittade den här sidan http://seaside.nu/sea15.asp som har en tråd Viko Glace. Kan det vara den du söker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det står inte angivet någon grovlek, men detta är mer än vad jag lyckats finna på nätet. (Kanske dock beror på att jag endast letat på sidor med sybehör :-)) Ska ringa dem imorgon.
Stort tack för tipset! /Henrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det var tyvärr inte rätt tråd hos segelfirman i Åkerberga. Så här ser den ut:
http://www.steinlaufandstoller.com/S...y%20Thread.htm "Cotton glacé #24" tillverkas av företaget "Hymark" (som dock inte tycks ha ngn webbsida). Söker man får man upp massor av träffar, dock bara amerikanska onlineaffärer. Och att importera från USA är ju snudd på omöjligt med alla tullar och byråkrati. Alla tips på var man kan få tag i den i Sverige, alt. på nätet i Europa mottages med största tacksamhet! Gütermann kan väl ändå inte ha 100% av den svenska marknaden...? /Henrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nja, inte 100%. Mölnlycke (som i mina ögon är ännu sämre) har mycket stor del.. :P
Gütermann har ganska många olika typer av trådar. Har du kollat in deras site och sett om de ens har sånt? sen kanske du kan tjata hos någon butik att köpa in. Annars köper jag deras knapphålstråd när jag vill ha starkare saker, eller quilt-tråd för någonting som är lite mittemellan, starkare och blankare (lättare att sy för hand) än sytråd men inte lika grovt som knapphålstråd. Kanske handquilt-tråd är vad du söker efter? Det verkar i alla fall så för mig när jag läser beskrivningen. Senast redigerad av ichigo den 2006-07-29 klockan 03:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för tipset med quilttråden! Jag har aldrig tänkt på det, men sådan borde väl finnas att köpa i syberhörsaffärerna, och man måste ju pröva sig fram.
F.ö. var jag inne på Gütermanns hemsida. De har ju faktiskt ett stort sortiment, en tråd för varje ändamål. Lite märkligt dock att man sällan ser mer än tre sorter i affärerna (std.polyester, silke samt overlock)... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Handquilt-tråden finns att köpa hos quilt-butiker för det mesta. Inte så ofta hos andra butiker, faktiskt
![]() (och för mig är Gütermann's quilttråd bättre än amerikanska Coats&Clarks variant som många butiker har, men ja. Beror på att C&C tråd har polyesterkärna med bomull runt om och ibland tenderar de att dela på sig lite dumt och bli ojämn och råttig, när man arbetar länge med tråden.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Stort tack för hjälpen!!
/Henrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Såg att Stoff och Stil har merceriserad tråd i deras hemtextilkatalog.
Kanske kan vara något ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag tacakr för tipset. Har beställt deras katalog.
/Henrik |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.