![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Quiltlinjaler - vilka är mest användbara?
Förutom den "obligatoriska" 60 cm linjalen, vilka andra är bra att ha?
Beror på vad man ska ha dem till förstås, men vilka tycker ni andra har varit bra och ha för egen del? Tex finns det en linjal som ska vara bra för PP en sk "Add-a-quarter", någon som har erfarenhet av denna? Är några märken bättre än andra, tex Omnigrid, Creative Grids? Kör med min 30 cm skollinjal och inser att jag behöver lite bättre grejer, men quiltlinjaler verkar vara en jungel, så jag vill gärna höra era andras åsikter innan jag köper någon, de kostar ju en del... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag tycker Creative grids är de absolut bästa.Jag tycker man skall ha en lång,en kvadrat typ den som du vill göra som storlek på färdig ruta då är det lätt att skära rent. om du sedan tar en kvart av den för små fyrkanter ,sedan behöver du inte mer.
Här kommer en länk att handla i england http://www.creativegrids.com/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för dina synpunkter, det är lätt att tro att man "måste" ha många olika, när man ser utbudet av linjaler.
Har faktiskt köpt en 6"x6" då jag gör PP-hjärtan och de flesta mönster jag hittade på nätet med hjärtan var 6". Inser nu att jag borde kanske köpt 6,5"x6,5" för man vill ju gärna ha sömsmånen inklusive, eller hur? Men jag tänker att jag behöver en längre också, har funderat på 12"x4"(ca30x10cm). Borde kunna göra små finna remsor med en sådan! Fler synpunkter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej! Jag har den "add-a-quarter" linjalen och använder den jätte mycket när jag syr paper piecing. Den underlätter mycket. Annars mest användar jag också 60 cm's varianten. Jag köpte en mindre linjal (jag tror den är ca 4inx12in) med inch markeringar plus en mindre skär matta som är bra att ha med mig när jag är på symöte och inte vill konka på den stora mattan.
![]() PS- till min stora linjal köpte min man mig ett handtag med sugproppar (på Clas Ohlsons) som gör det lättare att hålla fast linjalen. Jag har också satt fast några små rundar av sandpapper under till (hittade i en quilt butik) som hjälper så att den inte glider lika mycket när jag skär. D.S. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det bästa med creative crids är att dom har non slipp så du slipper klista dit sandpapper .Dom har också sömsmånen på den färdiga rutan tex 8" då är griden 8 1/ 4 ".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Skära,linjaler och skärmatta
Hej,
Jag har en sextio cm samt en 35 cm Creative Grid non-slip. Finns hos http://www.lapp-elisa.com/. Sedan har jag en massa acrylfyrkanter samt trianglar i olika storlekar, som min man sågat ut till mig. Jag har också investerat i en roterande liten skärmatta som är ett under av effektivitet, också hos Lapp-Elisa. Men der som jag tänkte berätta var att jag har köpt stuvar av plastmatta, för golv. Skurit till dom,så att dom passar hela bordet och utgör nu mitt favoritunderlag. Dessutom har jag en stor som ligger på golvet när jag skall slutskära täcket och behöver större yta. Det blev tre stora bitar för 100-lappen. Jag använder en så kallad tapet linjal,för att riva tapeten i längder, till att skära på golvet större quiltar. Den är så bred att jag lägger knäet på den ,så att den ligger stilla och kostar en spottstyver.Ett annat genialiskt verktyg är en sk MicroTach, en sorts märkningspistol ,egentligen avsett för att prismärka varor men i mini format.Den använder jag istället för att tråckla ihop dom tre lagren innan quilting. Tar ungefär 5 minuter för en mellanstor quiltFinns hos http://www.cottonpatch.co.uk/acatalo...g_Notions.html Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej, Gunilla,
Tack för den site...verkar ha en massa kul grejor. Har du en grid att lägga under quilten när du tråklar med MicroTach? eller går det utan? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
MicroTach o Grid
Hej Rae,
Jag köpte sådana där fyrkanter som man sätter ihop och läger på balkonggolvet etc . Det är ett sorts galler,men jag tyckte det var krångligt. Funkade inte som jag tänkt mig. Jag håller en hand under täcket,för att strama upp, just där jag skjuter och som vanligt börjar jag från centrum. Jag sätter dem ganska tätt ca 6-7cm mellan. Man kan tom quilta över dessa ,maskinen märker det knappt.Men jag använder målartejp runt ytterkanterna för att hålla ihop lagren lite grand. Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Flera frågor...klipper man bort "tacksen" sedan? några problem om man har sytt över de?
![]() PS..tack så hemskt mycket för din tålmod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tach's
Hej,
Inga problem att klippa bort tachs även när Du sytt över dem. Men Du bör ha en brodersax ,helst lite böjd för att få tag på dom, då tachsen bara mäter 4mm. Akta så Du inte klipper i tyget. Jag började fundera på att jag använder ju bara bomullsbatting(glömt ordet på svenska),som ger en raltivt tunn sandwich att skjuta igenom. Jag tycker att quiltningen bli så mycket vackrare ju tunnare batting man använder och man kan quilta tätt,tätt.Vad jag ville komma till är att om Du använder syntestisk batting som ofta är tjockare ,så kanske Du bör köpa längre tack's och längre nål på pistolen. Det lär finnas i en massa olika längder. Dessutom vill jag bara säga att fråga mig alla som vill om vad som helst när det gäller quilting -lapptäcke, jag blir bara glad av att dela med mig om jag kan. Jag har fått så mycket synpunkter av er här på denna sida som berikat min tillvaro. Trevlig midsommar,själv är jag i Kivik i vårt sommarhus och njuter av värmen ,fågelkvitter och en oändligt prunkande grönska och långa dagar vid min symaskin ,eftersom jag har semester. Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Tack! jag ska kolla vidare om de olika typer. Jag var på Ebay och såg några andra märken. Jag är alltid ute efter hjälp medel. Trevlig Midsommar, från en solig, men kylig Västkust.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hej alla och tack för alla idéer!
Vilka hjälpmedel det finns roterande skärmatta och tach-märkningspistolen, de får jag lägga till min önskelista! Lite ifrån grundfrågan, men hur tycker ni andra att det är att köpa från England i jämförelse med USA vad gäller priser, fraktkostnader och leveranstider? Cottonpatch har jag kollat tidigare och de har mycket som väcker ha begär... Jag funderar dock på att beställa linjalerna från http://www.honeyforkfabrics.com/, har aldrig beställt därifrån tidigare, men de har stort urval av linjaler till vad jag kan se bra priser. Några tyger kan nog också slinka med ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.