![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tvättade tyger - flammiga
Hur tvättar jag kraftig och tryckta bomullstyger som kanske är 6-10 meter oklippt tyg på bästa sätt?
När jag tvättar blir tyget gärna flammigt och lite randigt då det ligger emot och skrubbas mot tvättrumman antar jag. Det finns inget blekmedel i tvättmedlet så det är inte anledningen. Klipper man upp tygerna i kortare bitar eller ska man se till att vända det med avigsidan ut kanske? ![]() Tacksam för tips och råd! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Antigen måste du har större tvätttrumma ränderna blir nog i vikningarna,ett alternaiv är att tvätta i badkaret för han eller klipp upp i mindre bitar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för ditt råd.
![]() Att jag inte tvättar det för hand t.e.x. i badkar är att jag vill att tyget ska krympa (om det kommer att göra det vill säga) innan jag syr något av det. Vid handtvätt kan jag få den effekten? Helst vill jag inte klippa upp tyget i mindre delar om jag inte måste. Avigsidan på tyget mot trumman kanske inte hjälper? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Man kan lägga tygerna i blöt i kallvatten ett par timmar före man lägger de i tvättmaskinen, då blir det färre tvättränder - förutsatt att tygerna tål det förstås. Tygerna skall vara helt mättade av vatten och absolut inte ligga i hårda veck under blötläggningen. Du kan ha i ett par droppar diskmedel el.l så går det snabbare.
/Alice |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack båda två för era tips.
![]() Då har jag lite idéer för hur jag ska göra nästa gång jag förtvättar mitt tyg. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.