![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur undvika "hoppstygn"?
Hej!
När jag syr i lite stretchigare tyg så krånglar min symaskin (av äldre model), det blir några vanliga stygn, men bland så plockar den inte upp undertråden, och det blir stygn som är över 1 cm långa! Jag har bytt nålen och försökt på en massa olika sätt, men med vissa tyger blir det såhär hela tiden. Har ni några tips på vad det kan vara som är fel eller vad jag kan göra? /Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kan det vara att du töjer eller drar tyget för mycket eller fort?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
det kan kanske hända att jag syr för fort, men jag tror inte det.
Och att jag töjer tyget är det nog inte för jag har provat med att bara låta maskinen mata, men det blir hoppstygn ändå ![]() hoppas att jag hittar en lösning snart, det är sååå trist att behöva peta upp stup i kvartemn och sy om! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har du rätt nål rätt isatt eller om den är krokig eller fel isatt det är det jag kan läsa mid till.
det skulle bero på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Det kan finnas många orsaker till att du får hoppstygn. Som ann-Kristin skrev en nål utan skador är A-O. - sy med strechnål, om et är trikåtyg. - undertrådspänningen kan vara för hård. Finns en liten skruv, men var försiktg !!! skruva pyttelite. - Maskinen går tungt, behöver smörjas och rengöras. Dammsugarn och borste, smörj enligt instruktionsbok. - sista tipset, sänkt nålen något. Du kan ha lite glapp mellan nål och gripare. Fast prova dig fram så det inte blir helfel. Ps uppstår problemet med olika tråd? /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
sy med jätte korta stygn brukar fungera rätt bra för mig..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack för alla tips,
Jag ska prova allihop nästa gång! ![]() Tråden är bara helt vanlig sytråd, jag har bara testat en sort. Tack så mycket för all hjälp! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.