![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Tjosan!
Har tänkt mig att köpa en billig symaskin för att kunna laga mina jeans. Eftersom jag sydde senast på högstadiet så skulle jag behöva lite hjälp med att välja symaskin. Som sagt ska jag främst använda den för att sy jeans, lägga upp, sy in, laga hål osv. Kraven jag har på symaskinen är 1) Klara att sy genom tjocka jeans, gärna genom dubbelvikt denim. 2) Klara overlock-sömmar. 3) Klara att laga jeans på det här sättet: http://www.45rpm.jp/denim/detail.jsp?id=011 Jag har ingen aning om vad det är för sömmar eller hur det är gjort, mer än det som står där. 4) Klara kedjesömmar(heter det så? chainstich på engelska), men det är kanske en önskedröm, det finns främst på industrimaskiner vad jag förstått? Det räcker med 1) men helst ska den klara fler punkter, men den får inte bli för dyr. Jag har kikat på begagnat på tradera och hittat några Singer-maskiner, namnet känner jag igen och det märket ska väl vara rätt bra? Är det nåt att ha, tro? Tack på förhand! /Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har inga specifika maskinråd till dig, men låt dig inte luras av att"Singer är ju ett stort märke"! De har producerat mycket rba och mycket sk-t enom åren! Gamla Singer och gamla Husqvarnor är ofta rejäla maskiner, men många nyare Sinermaskiner (lågprimaskiner) är rena skräpet som man säljer just på namnet Singer!
Jag skulle gå till en symaskinverkstad och fråga om råd. Helst en fristående, inte knuten till någon speciell märkesbutik. Min dotter tog över min gamla enkla mekaniska Hugin (på den tiden Husqvarna med annan etikett) som jag köpte när hon var bebis (1979-80). Den har gjort god tjänst genom åren hos mig först och sedan hos henne. Hon bodde i studentkorridor ett tag, och jag gissar att just jeanslagning var något den användes mycket till av alla i korridoren!! 3-stegs sick-sacken var nog det stygn som gick mest! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En gammal HQ 2000 hade jag.Tålde allt sydde allt.
Kan den vara identisk med Hugin som du hade? Den var i alla fall kanonbra.En sådan får du billigt.TESS! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Samma maskin grunden, men HQ 2000 tror jag var lite mer avancerad med de där mönstersömtillsatserna, eller blandar jag ihop modellerna nu? Robusta grejer i alla fall! I stort sett odödliga vad det verkar!!
De där gamla rackarna syr verkligen, som du säger, igenom ALLT! Funkar ofta utmärkt på t.ex. mocka och läder som många moderna maskiner sliter ont med! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:24.