Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 21:42   #1
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Quilttrådar

OK nu har jag nålat ihop lagren till täcket, ska sätta i övermataren, trä maskinen och sätta igång ... jo göra en testbit först ... men. Vilken tråd?
Maken har köpt en rulle kvilttråd åt mig och jag köpte en annan när jag strosade runt på syfestivalen ... men bägge är säg ungefär tefärgade/offwhite, baksidan på täcket är vinröd, och framsidan på det här är blandat blått och brunt

(http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=8052).

Hur väljer ni tråd när ni kviltar? Färg och kvalitet/sort?
Olika över- och undertråd eller samma färg?
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 22:32   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Jag väljer efter färg ,undertråden som passar till baksidan och övertråden för framsidan sedan om väljer matchande eller en som bryter är en desingersak. själv använder jag alltid gutermans trådar (polyester) men dom som är verkliga kännare tycker nog det är helt fel.det som verkligen skilljer är om du handquiltar .Då skall du ha en speciell tråd.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 06:03   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Jag har köpt Sulky Blendables, det är en tråd som är melerad. Finns på www.sunembroidery.com
Jag tycker tråden är "fullkomligt underbar".

Nu har jag använt samma på fram- och baksida fast baksidan är annan än framsidan. Jag har svårt att få trådspänningen perfekt och då syns det mindre än om man har två olika färger.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 10:31   #4
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad

Hej!

Vilket sött täcke!

Det här med quilttråd tycker jag mest är en smaksak. Jag använder ofta trådar som skiftar i färg (kallas variegated på engelska). Det tycker jag är kul. Kvalitet och märke varierar mycket. Har man olika färger på över- och undertråd krävs det, som sagt, att man har bra koll på trådspänningen. Sen behöver man ju inte använda samma tråd på hela quiltingen heller, om man vill vara extra kreativ.

Hur hade du tänkt quilta? I sömmarna?

Satt jag vid din symaskin hade jag nog valt en blå övertråd och en vinröd undertråd (men sen är jag rätt förtjust i blått också...).
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 11:04   #5
Maya Maya är inte uppkopplad

Osynlig tråd

Hej,
jag brukar använda osynlig tråd på baksidan s.kallad Monopoly tråd
http://www.sewthankful.com/SuperiorMonoPoly.html

2400yards kostar ca 6 dollar. Mycket tråd för pengarna.
Tidigare använde jag Sulky's nylontråd men den trasslade bara till sig hela tiden. Men den här ovan är suverän.Inga som helst problem.
Man måste dock vara noga med vilka nålar man använder till denna tunna tråd. Jag anvånder Schmertz topstichnål eller sharppoint, alltid sprillandes ny när jag börjar.
Går mycket lättare igenom 3 lager pga av sin spetsiga profil.
Jag tar också bort allt ludd
innan jag börjar .
Ibland använder jag den på framsidan också, speciellt då jag var nybörjare eftersom den var mycket förlåtande. Det blev snyggt ändå.
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 16:40   #6

Tack för tipsen

Nu har jag beställt tråd, får se hur länge den dröjer, blendables i olika nyanser (slut på Sunembroidery) och den andra tråden, får se vilken som kommer först och så testar jag på en provbit. Köpte nålar också idag, så nu längtar jag efter att få komma igång och se hur det blir.
Gammal 2006-03-21, 07:00   #7

Pust! och om "kviltbord".

Nu har jag fått besked om att bägge paketen med tråd ska vara postade - man undrar alltid lite om beställnignar fungerat som det är tänkt. Nu undrar jag bara när de ska komma fram

Har tänkt sy i sömmarna, och runt figuren iaf, men det kanske jag måste göra för hand. Älskar blått men beställt mer bruna trådar och vinröda, får se hur de ser ut sedan ...

Jag såg att det finns ett kviltbord i plexi man kan köpa som tillsats till symaskinen, vet inte om det passar till just min modell, är ett sånt ngt att ha? Tycker det skulle kunna vara bra redan nu när jag syr långa sömmar på överkastet.
Gammal 2006-03-21, 08:18   #8
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad

Det är alltid trevligt att vänta på paket... Hoppas det blir fint!

Jag tycker nog att ett bord, platta - eller vad man nu ska kalla det - är ett måste när man ska quilta så man kan hålla quilten platt och få bra grepp (om man nu inte kan sänka ner symaskinen, vilket måste vara ännu bättre). Jag har själv ett sånt i plexi.
Vad har du för symaskin? Finns det inte ett "orginal" till den så du är säker på att det passar?
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 08:01   #9

Jag har en Bernina Activa 130 och den görs inte längre, dessutom är det en relativt enkel modell, så jag antar inte att det är självklart att alla extratillbehör går att få tag i eller funnits till den.
Nu finns det plexibord jag suktade efter tydligen även för min maskin, men det tog ett bra tag för han i affären att hitta det i katalogen, så först sa han att det inte fanns ngt bord gjort för att passa min maskin.
Sedan när jag mer eller mindre avtalat om att beställa ett gjort av en händig typ, så hittade han det i katalogen och skulle kolla priset på det också.
Får se hur det blir, jag kanske sitter där med två bord plötsligt

Funderar ju samtidigt på vad jag skulle vilja ersätta maskinen med för ngt, om jag behöver det ...
Skaffar jag en tjusig quilt/brodyr?/maskin så upptäcker jag väl att jag inte hinner sy mer. Alls. Murphy!
Gammal 2006-03-22, 10:05   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Till min pfaff har jag ett stort quiltbord som var jättebra. Det som man kunde köpa till huskvarnan D2 som jag har är litet och inte alls lika bra, det ökar bara storleken ett par decimeter. Så kolla hur de är först.
Är de rejäla är de jättebra
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 12:55   #11

http://se.bernina.com/picture.asp?na...ID=150&ID=1337
ska vara 46 x 61 cm stort, ska ställa mig vid maskinen med måttbandet och se vad det egentligen innebär.
Har ett minne av att mamma hade ett till sin maskin i plåt, eller om det bara fanns bild på det i instruktionsboken, inte särskilt stort tror jag ... maken säger att hans mor iaf hade ett till sin 60-talare.

(Edit: fick iaf min monopolytråd igår (22e) så nu ska jag testa den till att börja med, quiltbordet ska komma om tio dagar )

Senast redigerad av Lingling den 2006-03-23 klockan 21:21.
Gammal 2006-05-02, 22:14   #12

Bump! Guldtråd då?

Nu går jag och funderar på trådar en massa, Har ett par planerade projekt längre fram och kom på att guldtråd borde vara jättefint att kvilta med på de tygerna.
Hur är det med guldtråd då? Kollade på sulkymetalltråd inne på sunembroidery, är den bra? Och vad har man för undertråd när man syr med sådan? Fär man spolar väl inte upp guldtråd och har på baksidan också oftast?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:52.