![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Min industrisymaskin går för fort....
Jag investerade i en gammal industrisymaskin för ett tag sen och har nu ett problem med att den går lite för fort.... dvs jag upplever den som lite svår att styra på korta systräckor... någon som haft liknande problem och löst det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
hej jag har också en industrimaskin. den lämpar sig bäst till att sy långa sömmar inte när du skall detaljstyra väldigt sakta och noga det är också en vane sak ,men ofta när man startar tar den ett snabb spurt du har väl en gaspedal
Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jepp finns såklart gaspedal :P
men den gör precis som du säger snabbspurtar när man startar. Jag syr hundhalsband etc så symaskinen köptes in för att klara tjocka dubbelvikta nylonband med tex fleecefodring... men med symaskinens höga fart är det totalt omöjligt att få till det snyggt på kortsidorna (2 cm)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Min gamla Pfaff industrimaskin går väldigt fort, men det kan jag regelera med pedalen, det går "smyga" med den också, Jag får vara väldigt lätt på foten!
Dra handhjulet "för hand" på kortändorna, det brukar jag göra ibland. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det är nog bara att öva och öva. för att dra runt handhjulet på min maskin måste man lägga lite tryck på pedalen men inte så mycket att den börjar att sy..I början tyckte jag det var jättesvårt men man vänjer sig.Hoppas det löser sig när du har investerat i en maskin.men det är den bästa maskinen att ha till mycket.fast man måste smörja undertrådsspolhusset ofta.
Ann-Christin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ann-Christin. Det är lika med min gamla sak, jag måste ha ett litet tryck på pedalen för att kunna dra runt handhjulet.
Man lär sig hur de "vill ha det"! En industrimaskin är ett måste för mig, när jag syr båtkapell och i kraftigt skinn. Men i förgår "gick den bet" jag skulle byta ruta i ett skoterkapell, det var en passpoal i kanten. Då var det bara att packa bilen med kapellet och åka till min väninna, hon är skomakare, så jag lånade en av hennes maskiner med rullfot. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Vi hade samma problem på jobbet, och jag vet att de funderar på ett par, tre lösningar. Antingen att dreva ner, dvs sätta ett mindre drev vid motorn, göra dubbeldrev eller att köpa till en elektronisk stegmatning, men den är dyr. Till just den maskinen kostar den ca 9000:-. Maskinen har 220V motor som är ställbar i tre hastigheter och därför skulle den kunna drevas ner.
Vi har kontakt med en firma som heter JB Teko Teknik i Vallentuna som gav oss förslagen. /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej Aina jag skall sy markiser runt min balkong hoppas den klarar det ,det blir ju lite vikningar om sömmarna skalll bli snygga det är det grövsta hittills som jag använt maskinen till.mest blir det gardiner ,stoppningar runt sängar och kläder mm.
Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Dreva ner
Dreva ner är det alternativet jag funderar på just nu.. problemet är att det drev som sitter är redan nu kanonlitet.
Jag ska ringa dem på företaget du tipsade om och klura på dubbeldrev.. det kan ju vara ett alternativ. Tusen tack för förslagen!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ann-Christin, visst sjutton klarar den av det!
När jag syr båtkapell, kan det bli både tre och fyra lager, i nederkanten, och "flärparna" vid blixtlåsen. Men sy inte så fort där det är lite tjockare! Markisväv är ju inte lika styft som kapellväv. Det där ska väl du och maskinen klara av galant! Min gamla Pfaff går på 3-fas, så jag fick ta hit en elektriker för att koppla in den. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Jag tycker att det är lättare att reglera farten och starta mjukare på industrimaskinen så här:
använd alltid bägge fötterna, sätt vänster fot så att hälen är utanför pedalen och tårna på pedalen, sätt högerfoten helt på pedalen. Det blir lite "broms" både för att starta och gasa då. Ett annat tips, (bara för industrimaskiner, går inte med de flesta vanliga symaskiner) när man ska man sy "slalom" dvs. svängda sömmar kan man lyfta LITE på pressarfoten med handen medan man syr, det går då lätt att svänga och man kan behålla racerfarten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Man får vara rädd om fingrarna.Det går fort att göra ett misstag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Fingrarna ska man hålla långt borta från nålen...när jag skrev slalom menade jag stora tygsjok, inte små pyttegosedjur, Jag sydde en gång ett sådant på en industrimaskin, hade ingen annan. Det gick, men jag gör helst inte om det!
9000 låter dyrt för att få ner hastigheten, en skomakarmaskin kanske går att få tag i billigare? En gång var jag med om att en person sydde rakt genom fingret. Såret var ju minimalt i storlek men jag kan lova att hon hade ont, var helt vit i ansiktet, stackarn! Jag försöker hålla mig till att styra med handflatorna helst ;-) och gärna racerfart brrrrum.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Jag tror att skomakarmaskinerna kan vara i samma prisklass som en industrimaskin. De är oftast en pelarmaskin, med rullfot, men det finns även flatbord med rullfot. Min väninna, (skomakare) har bägge dera.
för många år sedan satt jag hemma och jobbade med att sy skoskaft, och de köpte en ny Adler, en pelarmaskin, som då kostade 25 000,- för 30 år sedan. Jotack, jag vet att man kan sy rakt genom fingret, jag hade nålspetsen på undersidan av fingret, krokig var den också!!!! Och blödde något otroligt. Så man får nog se till att hålla vitala delar ifrån symaskinsnålar!!!! ![]() Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:26.