![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Quilta för hand
Hej ni som vet:
Hur quiltar man för hand? Ska man sticka nålen genom alla tyglager och vadd eller syr man på bägge sidorna? Jag minns från barndomen att mamma reparerade vanliga sängtäcken. Täcket spändes upp i en stor ram och hon sydde bara ner i vadden på en sida; sedan vände hon på täcket och sydde andra sidan. [COLOR=deeppink]Finns det ingen som kan svara på min fråga?[/COLOR] Senast redigerad av degdala den 2006-04-28 klockan 11:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jo, jeg vil gerne forsöka svara, hvis du forstår mit danske med lite svensk
![]() Quiltning for hand: Man syr med små sting gennom oversida (top), vadd (fyld) og baksida på èn gang. Man kan sy i lige linier eller i et mönster, som man har lyst. Men det er vigtigt, at man har riet (hvad er det svenske ord?) gennom alle lagene først for at holde dem på plads, så lagene ikke forskubber sig. Det er bedst, tyckar jag, hvis man bruker en quilteramme, som holder alle lagene sammen og strammet ut. Man syr kun fra den ene side, jeg quilter med den ene hånd på oversidan og holder den anden hånd under for at styre nålen op igen. Hanne Senast redigerad av hannes den 2006-04-28 klockan 21:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för det! Det var inte svårt att förstå. Nu vet jag att man ska sticka nålen genom alla lager.
Jag antar att det blir påfrestande för fingrarna. Jag har quiltat med symaskin, men jag ska absolut prova handquilting på ett mindre arbete, fast det tar tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jeg bruger et "fingerbøl" (hvad hedder det på svensk?) på en finger på hver hånd for at skåne fingrene, ellers er det for hårdt.
Hvis man quilter mindre ting, behøver man ikke ramme, eller man kan bruge en broderiramme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Fingerborg.
Hannes, jag tror du menar en fingerborg på vart finger på svenska.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det lyder rigtigt, Lingling, men jeg bruger altså kun 1 fingerborg på 1 finger på hver hånd!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ah jag läste slarvigt
![]() Har du särskilda nålar också? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jeg bruger korte, stærke, tynde nåle for quiltning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:49.