Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-10, 17:31   #1
Eira_Stentroll Eira_Stentroll är inte uppkopplad

Question Måste en balklänning vara ärmlös?

Jag hade en disskusion med min kära mor häromdagen angående min framtida balklänning, och då sa hon att en balklänning måste nog vara ärmlös och typ bara ha axelband.
Stämmer detta? /Nina
Eira_Stentroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 17:43   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag citerar Magdalena Ribbing, etikettens drottning:

"Fråga: Det verkar finnas aftonklänningar, cocktailklänningar och vardagsklänningar. Jag kan helt ärligt säga att jag inte har någon aning om vad som skiljer dem från varandra (jag har en vag idé om att kjollängd och ev. hur axlarna ser ut kan vara relevant) och blir förvirrad när en viss typ ska användas på en viss typ av fest - har du några tips om hur man vet vad som är vad? Finns det andra begrepps-klänningar förutom dem jag nämnde?

Svar: Ack, du har så rätt! Massor av larviga benämningar florerar på klänningar och klädslar, helt i onödan.

Aftonklänning kan vara frack- smoking- eller mörkkostymklänning - men dessa tre sorter skiljer sig stort åt.

Frackklänningen är alltid golvlång, mycket festbetonad och den högsta klädnivån. Den kan vara axelbar, ha mer aller mindre smala axelband eller ha täckta axlar och ärm, men den ska i sin modell vara utpräglat aftonfin.

Smokingklänningen kan vara lång, vadlång eller knälång, och är också mycket festfin men om den är golvlång kan den vara ett steg mindre festfin än frackklänningen, just för att markera skillnaden (som är liten, det medges). Den kan vara axelbar eller inte, beroende på modellen.

Mörkkostymklänningen är inte golvlång och har inte bara axlar eller axelband - den ska rätteligen ha täckta axlar och gärna ärm.

Kavajklänningen är ännu ett steg mindre aftonfin.

Cocktailklänning brukar hålla sig på mörkkostymnivån.

Du vet vilken typ av klädsel du ska ha när det
anges en klädkod på inbjudningskortet. Annars kan du klä dig på den nivån som du vet att dina vänner brukar hålla sin klädsel på.
Obs att klänning i alla fall utom fracknivån kan bytas mot tvådelat, eller festbyxor och överdel."

Vidare:

"Bal är ett begrepp som har kommit att bli vanligt på senare år. Förr var begreppet bal alltid detsamma som en stor, högborgerlig fest med given klädsel högtidsdräkt, vilket är det samma som frack. Männen hade då frack och vit väst och vit frackrosett, kvinnorna hade långa, vida klänningar och långa glacéhandskar.

Så är det ju inte alls i dag. Men smoking kan passa till en "bal", om det är frågan om vuxna gäster. Till skolbaler och ungdomsbaler är det rimligare med mörk kostym. "

När jag läser detta så tolkar jag det att man på bal kan ha både med och utan ärm. Snarare är det tvärtom att man ska ha ärm om det nu är en bal med mörk kostym som klädkod.

Senast redigerad av Alvan den 2006-04-11 klockan 07:05.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 17:47   #3
Eira_Stentroll Eira_Stentroll är inte uppkopplad

tack!
Ja, det var så jag tolkade det oxå.
Eira_Stentroll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 21:14   #4
iamia iamia är inte uppkopplad

Vilken himla tur att det inte är så "ettikett" inriktat nu för tiden. Tänk att hålla reda på alla dessa typer av klänningar Men det var kul att läsa det.
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 23:43   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

En balkläning är alltid lång,en coktailkläning alltid kort,I allafall inte golvlång.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 08:29   #6
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Klänningar är inte bara bundna av etikett (det vore faktiskt enklare då) utan av mode; på 60-talet (som man helst vill glömma) var det faktiskt OK med kort klänning till frack (dock kanske inte på kungamiddag och nobellfest), och jag menar KORT.
Vad som är en frack eller smokingklänning har varierat. Samma sak med urringningar, hur mkt axlar man visar.Att det är modernt med baraxlade klänningar betyder iaf inte att man inte kan ha ärmar på en "balklänning".
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 09:00   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Det finns en regel idag också men för oss vanliga är det modet som styr . Om du får ett inbjudningskort och där står att klädslen skall vara frack då skall du ha hellång klänning..Då det står smoking och coktailklänning då skall du inte komma i hellångt.Det kan ju vara så att bruden har en kort kläning då skall inte gästerna överglänsa Du kan ju specifisera många andra regler. Det är ju inte så roligt att vara den enda som kommer i kort på en långklänningsfest.Det behöver inte vara nobelmiddag för dessa regler.Alla offisersbaler tex, det beror på vilka mäniskor du träffar i ditt liv.Jag har själv varit på kanske 10 fester med inbjudningskort där klädslen är specifiserad och jag är en vanlig dödlig.Sedan hur kläningen ser ut i detaljer det har inga regler det handlar mer om smak.
Ann-Christin

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-04-11 klockan 12:53.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.