Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-30, 18:12   #1
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad

Planchett fråga

Hej hopp!
Har kommit till den delen när det är dags att sy fast planchetten delen som har hakar på sig. Jag läst att man ska markera ut var man ska göra hålen och sedan göra dessa med en syl. Men bör man göra ngt mer för att inte tyget ska spricka när man sen ska ta på sig korsetten, eller håller det? Känns ju som det är lite oåterkalligt när man väl har gjort hålen... Jag har vliseline på baksidan av yttertyget.

Tacksam för svar!

Senast redigerad av Sister_in_Black den 2006-03-31 klockan 05:49.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 08:34   #2
bwear bwear är inte uppkopplad

Hej,
egentligen behöver du inte göra så mycket mera än så eftersom du inte får någon direkt påfrestning på just hålen. Efter att du gjort hålen och fått i den sidan av planchetten så syr du ju med tyg "runt" en kanal och då blir principen som i en korsett med fjädrar bara. Viktigt är dock att hålen inte blir förstora utan att man mer eller mindre får tvinga igenom "knoppparna".
jag hoppas att du förstår min förklaring.....
Lycka till!
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 08:54   #3

ok...

det här förstod jag inte riktigt
"Efter att du gjort hålen och fått i den sidan av planchetten så syr du ju med tyg "runt" en kanal och då blir principen som i en korsett med fjädrar bara. "
Gammal 2006-03-31, 09:19   #4
bwear bwear är inte uppkopplad

Vad jag menar är att du ska ju klä in planchetten i tyget. hålen gör du ju en bit in, sedan när du trätt in planchetten i hålen lägger du ju tyget runt baksidan om planchetten och syr en söm nära kanten på planchetten, men inte i för då går nålen sönder . Då blir det som en kanal runt planchetten precis som i en vanlit med fjädrar.
Tyvärr är jag inget bra på att förklara. Om du inte förstår ialla fall, skicka mig ett mail så kan jag försöka rita.
Bodil
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 10:02   #5
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad

Att sy i en planchett är i stort sett som att sy i en fjäder förutom att man måste göra hål för knäppningen och sätta dit planchetten innan man syr igen kanalen.. Man får vara försiktig när man tvingar sylen genom tyget, vidga utrymmet mellan trådarna i tyget utan att trådarna går sönder. Det kan ta lite tid.

Ta en provbit av tyget med viseline på baksidan, gör ett hål i den och tryck igenom en "knopp" innan du ger dig på själva korsetten.

Jag tror att Farthingales ska ha instruktioner.

http://www.farthingales.on.ca/
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-31, 12:07   #6

AHA

Då tror jag, jag förstår hur det ska gå till.
Letar efter instruktioner men har nte hittat några hitills, letar vidare!
Tack för hjälpen!
Gammal 2006-05-02, 08:57   #7
Vavva Vavva är inte uppkopplad

Hej, jag sitter också med just planchettproblem... Jag har precis börjat på min första riktiga korsett och hade tänkt fråga hur ni gör med den delen av planchetten som inte är den med knopparna, utan den med hyskorna? Gör ni hål för dem att sticka ut också, eller lägger ni sömmen mellan foder och yttertyg precis där, eller hur gör ni?

Tacksam för svar!
Vavva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-02, 10:56   #8

Jag sydde ihop foder och yttertyg, men mätte ut för hyskorna. Och där de skulle sitta sydde jag alltså inte. Jag sydde två sömmar med olika styngdlängd.
Jag tror jag hittade en bra beskrivning på den här sidan:
http://www.pastisch.se/korsett/dokument.htm
i dokumentet som heter
"how to make a corset" eller "korsettsömnad"

Lycka till!
Gammal 2006-05-02, 12:02   #9
Vavva Vavva är inte uppkopplad

Tack så mycket! Nu vet jag hur jag ska klippa. :-)
Vavva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 08:25   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Som nämnt finns det lite noteringar på min sida (www.pastisch.se). Det har också kommit ut en mycket bra bok skriven av Linda Sparks på Farthingales "Basics of Corset Building". Jag ska beställa hem ett 10-tal av den snart.

En kommentar om pluppsidan av planschetten - planschetten ska sitta mellan yttertygets sömsmån och yttertyget - INTE mellan yttertyget och fodret. I så fall skulle man tvingas göra hål genom både tyget och sömsmånen och det blir inte bara svårt utan knöligt, jag vet.
Enda sätten (nåja) att su fast ögelsidan är att lägga högersidans tygdelar aviga-mot-aviga och sy ihop mittfram men hoppa över där öglorna sitter. Dubbla sömmar var redan nämnt.
När man fäster planschetterna är det viktigt att sy så nära man kan med blixtlåspressarfot.

/M
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:27.