![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Centimeter vs. inches
Hej!
Jag är lite nyfiken på vilka enheter ni jobbar i när ni syr lapptäcken. Själv jobbar jag så gått som alltid i centimeter och använder en 0,5 cm sömnsmån. Jag har linjaler i inches också som är trevliga att ha om man har ett amerikanskt mönster och inte orkar räkna om. Hur jobbar ni och varför? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej jag använder inch.Det finns så mycket underbara amerikanska quiltböker ,och pressarfoten 1/4 " finns till nästan alla maskiner
så jag tycker " systemet är mycket bättre.Linjalerna i inch har så bra markeringar du kan dela upp inchen i 8 delar. men cm är inte uppdelad eller markerad på samma sätt . och när du behöver översätta för att få en förståelse hur stort det blir är det bara att X med 2,5. Ann-Christin Senast redigerad av axyzvslut den 2006-03-21 klockan 08:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag använder båda. När jag använder Amerikanska mönster är det lättare med inch. När jag designar själv är det centementer som gäller...känns mera naturlig när jag beräknar tygåtgång, osv. Jag har just i dagarna beställt nya mått av båda sorter, plus en linjal som har båda mått på samma.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag syr mest i cm och räkna oftast om till vårt måttsystem.
Det internationella måttsystemet är meter, centimeter. milimeter osv. Inch, Tum osv kommer att försvinna så småningom. Men Amerikanarna är sitt system trogen och tar ju ett tag att ändra om, särskilt om man är motståndare till (i det här fallet), det internationella måttsystemet. ElisabethS |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ni har väl hört:
America is going metric, inch by inch! and they've been doing it since I was a kid growing up there! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Som den tekniker jag är så avskyr jag tum, fötter, alnar och lobstrar och slugs. Men jag har skaffat en liten tumlinjal också, ska skaffa en i samma stl som är metrisk, för det är en bra stl. Jag har inga större problem egentligen med att mäta i tum eller omvandla, bara har en ryggmärgsreflex att jag inte tycker om tum. Om ett mönster är i tum så är det.
Jag tycker ändå ofta det är bättre att räkna över till mm, och köra 1 tum = 25 mm lite kortare, och 7 eller 7,5 mm sömsmån, då vet jag att mönstret håller sig innan för ramen, eftersom det blir lite mindre istället så att inte spetsar sticker ut i sömsmånerna. Tom brittern har blivit metriska, men amerikansk allmänhet är tydligen mkt konservativare ändå ... Professionellt så används metriska systemet mkt även i USA, men inte alltid officiellt eller i specar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Lingling, jag känner som du. Inch är OLOGISKA!
![]() Dessutom ritar jag om alla mönster jag hittar eftersom de aldrig är perfekta i mina ögon. Ett mönster som var ett överkast i queen size i orginal blev två kuddfodral i min version, osv. Men sen har jag som sagt 0,5 cm sömnsmån, så det enda jag egentligen saknar är en pressarfot för detta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
5 mm tycker jag är lite liten sömsmån faktiskt, så 6-7,5 känns mer lagom, mer säkert. Men jag förstår att det är retligt att leta efter en fot som knappast finns.
Det är lätt att stirra sig blind på sifferserien 1, 2, 5, och det är väl lite samma sak med tum vs metriskt, det är ju bara konventioner egentligen, men sedan är det just att resten av systemet runt fot och tum är så klumpigt att använda. USA är ju inte som stat motståndare till SI/metriskt, myndigheterna har försökt få igenom det, men inte så framgångsrikt på alla kanter, men jag har för mig att t ex NASA är metriskt; och amerikanska ingenjörer har berättat att de omvandlar hela problem till SI-systemet och räknar ut saken, sedan omvandlar de tillbaks till "sina" enheter, men de räknar inte i dem själva heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Kanada har övergått till cm och kilometer. Det började införas för ca 15 år sedan i skolorna. Jag lagade mat i hemkunskapen i Kanada utan att ha en aning om mängden i recepten var rimliga eller inte. Som allt annat tar det tid - vissa affärer sälger fortfarande tyg i yard medan andra säljer i meter.
För mig känns det så oerhört mycket mer logiskt med "deci", "centi" och "milli" liter och meter Kanadensarna tycker själva att de är mer europeer än amerikanare och vill helst inte kallas för North Americans! Det finns hopp på andra sidan vattnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag började faktiskt intressera mig för quilting på allvar efter en resa till Canada för tio år sedan. Då var jag så nervös när jag skulle köpa tyger eftersom jag trodde jag skulle behöva räkna ut hur många yard jag ville ha (och hade ingen aning om relationen mellan yard och meter), men det visade sig att det var meter som gällde. Men å andra sidan: canadensarna har ju minst två officiella språk, då de kanske har två enhetssystem också?
![]() Jag gillar min 0,5 cm sömnsmån eftersom det gör att jag bara behöver lägga till 1 cm på alla block och alla mått blir jämna och fina. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Blandt danske quiltere er det også en diskussion om man bruger inch eller centimeter. Jeg bruger centimeter og meter, fordi jeg synes, det er et godt system, og det er nemt at arbejde med. Men jeg har også en inch-lineal og bruger den, når jeg bruger et amerikansk mønster.
Når jeg syr på maskine, bruger jeg 0,7 cm sømrum, så er det nemt at skære stoffet + 1,5 cm ialt.Jeg synes 0,5 cm er for lidt på maskine. Men hvis jeg syr i hånden "på amerikansk" = små ri-sting, bruger jeg ½ cm sømrum. Det kan øjet umiddelbart se og det er nemt. Øjet kan ikke se et sømrum på 0,7 eller 0,6 cm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jo jag tycker också det är lätt att lägga till 1,5 cm, eller som på stoblocken i det jag plockar med nu, två centimeter, jag vill ha rejäl marginal i ett överkast, där jag räknar med att folk kommer att ligga och läsa, men inte bara det utan barn, vuxa, katter, hundar kommer busa och brottas där, lär behöva tvättas emellanåt också...
![]() Men en sak med sömsmåner jag funderar på, har ni svårt att ställa om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Jeg bruger jo kun 2 olika sømrum, 0,7 på maskine og 0,5 i hånden, og det har jeg ikke svært ved at stille om. Det er helt olika situationer. Men 2 cm ville nok være svært.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.