![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur gör man remsor utan rullkniv?
En nyfiken fråga:
är det någon här inne som jobbar med remsteknik till quiltar utan att använda rullkniv? Några tips på hur man gör då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Jag har gjort en liten duk i remsor av olika tyger och tjocklekar, använde vanlig sax, Inget att rekomentera till större arbeten, där bitarna måste ha exsakt passform. Jag gillar min duk även om en van quiltare skulle tycka att den ser ut som ens värsta mardröm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du kan rulla ihop dina tyger till en korv. Lägg dom sedan i frysen ett tag och sedan skär du jämna skivor med en vass kniv. Och kniven måste vara riktigt vass. Det fungerar bra också.
ElisabethS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tyger i frysen... Det låter rätt avancerat, men ganska coolt också (bokstavligt talat) ;-)
Hur gör man bäst för att få första kanten rak? Följer trådarna bara? Det är ju inte säkert att trådrakt är trådrakt, så att säga, när tyget är tvättat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det behöver inte vara så himla trådrakt. Det är det inte heller när man skär med rullkniv.
Häftigt med tyg i frysen måste jag säga. En ovanlig metod som säkert funkar utmärkt. Annika |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.