![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
Forumvärd
|
Rullfåll på tyll
Sitter här och syr en tyllunderkjol åt en bekant och experimenterar lite med overlocken.
Har försökt med alla tänkbara kombinationer få ihop en snygg rullfåll på tyll men utan resultat. Någon som har lyckats med en snygg rullfåll på tyll och känner för att dela emd sig av sina hemligheter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad jag vet (är absolut ingen expert, sitter själv och försöker förstå min maskin...) så måste man ta bort trådledaren. Har du gjort det?
Mvh Helene |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
1) Vad är trådledare
2) Kan det verkligen vara väsäntligt? Jag får snygg rullfåll på många andra tyger, bara inte på tyll... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nu har jag provat sy rullfåll på tyll.
Sömmen blir inta alls fin ![]() På andra tyger syr min Bernina 1100DA fina rullfållar. Jag tror att tyllen är för gles, det finns inget tyg som kan rulla. Något du skulle kunna pröva är att höja trådspännnigen i tråden som går genom undre skytteln rejält, då viker sig sömmen istället för att rulla. I min instruktionsbok kallar man det rullfsöm. Det blev något lite bättre tyckte jag, fast inte acceptabelt dock. Jag antar att du vill rullfålla för dekorations skull (tyllen kan ju lämnas "rå" utan problem) Kan man tänka sig att sy fast något smalt band istället. Finns väl bandpressarfötter till overlockmaskiner vad jag vet. Har ingen annan lösning tuvärr. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Att få snygg rullfåll på tyll är nog väldigt svårt, om du ska kantbehandla så är det bästa att sy på en snedremsa. Annars så är det inget tyg som behöver att kantas, det är bara se till klippa rakt och fint så blir det fint.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Forumvärd
|
Precis som Bibbi gissat så vill jag ha rullfåll på för att det är snyggt. Att sitta och kanta med band på dessa närmare tio meter låter vare sig billigt eller kul.
![]() Ska testa det du sa Bibbi om trådspänningen. OM inte det funkar får jag nog ta och lämna kanten som den är... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har hört att man kan lägga med en tråd i sömmen när man syr...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hittade en fot som hör till min maskin, finns säkert till andra märken också.
Jag tror det är lämpligt att lägga med fiskelina. Kanske något för dig Sanna. kanske dyrt att investera, men om man skall sy många underkjolar är det kanske värt./Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:43.