![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fina ylletyg!
Jag börgar bli lite desperat, var någonstans i Stockholm hittar man fina ylletyger? Det jag letar efter är ett mossgrönt kapptyg eller grövre ylletyg i 100% ylle. Jag har letat hos Siden Carlsson och på de vanliga tygaffärerna men inte hittat något... Om inte grönt går att få tag på så skulle klarrött eller vinrött kunna fungera men jag har inte hittat det heller... Korps hade en del på sin hemsida men det var inte rätt färg, handelsgillet hade också en del men jag vet inte om de är så bra, är det någon som köpt därifrån? Om man ska beställa vill man ju gärna få tygprov först.
Glad för all hjälp jag kan få! /Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du varit på Textilcentrum i Sumpan? Deras lajvavdelning är bra på ylletyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
jo jag var där och de hade ett ganska bra ylletyg men det var för brunt, mer brunt än grönt... annars kan man hitta fina ylletyger där men oftast i svart, grått, mörkblått osv, inte så starka färger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har du testat hos Nilsson & Lindström på Heimdalsgatan 8? När jag utbildade mig till skräddare var deras systerföretag Josef Wilund vår huvudsakliga leverantör av ulltyger.
Annars är norska Skaar Tekstil ett hett tips om man vill ha många färger att välja mellan. I deras tygprovkarta finns åtta olika kvalitetsprov på hundraprocentiga ulltyger, och 54 (!) olika färgprov. Alla tygkvaliteter går dock inte att få i vilken som helst av färgerna. Till en kappa skulle jag välja deras tyngsta kläde "Kvalitet nr 1 - fast ullklede" (ca 350 g/kvm). Denna kvalitet finns i 42 färger, varav 10 gröna (men om någon av dem som kvalificerar som mossgrönt vågar jag inte uttala mig om) och 8 röda. Deras hemsida med kontaktuppgifter hittar du på http://www.mamut.com/metervis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack så jättemycket för hjälpen! Det var Nilsson & Lindström som jag tänkt på, hade till och med tänkt fråga er om det! Jag hade glömt bort både adressen och namnet så jag trodde inte att jag skulle kunna hitta det igen. Har du beställt från Skaar textil någon gång? Bra att veta om det funkar och så, där fanns det något som de kallade jägargrön som såg snygg ut, även en olivgrön. Jag har nu beställt ett par tygprover från handelsgillet då jag upptäöckte att det visst fanns en grön där så jag får se hur den ser ut i verkligheten.
/Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej, det har inte blivit av att jag beställt därifrån än. Men jag läste om en tjej på Historiska Världars forum som hade beställt därifrån och varit väldigt nöjd med servicen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Punkten som skulle avsluta meningen blev av misstag en del av länken. Jag har inte vant mig vid det här forumformatet än. Den korrekta länken är:
http://www.mamut.com/metervis Utan punkt på slutet, alltså. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:41.