![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Avmaska för ärmhål????
Hej!
Har börjat sticka igen ( 20 år sedan). Håller på med en barntröja.......men har hakat upp mig inför ärmhålen.Jag har 54 m från början. I beskrivningen står det: När arbetet mäter 24-27-29-33-34 cm avm i varje sida för ärmhål på vartannat varv: 2m 1 gång och 1m 1-1-1-3-3 ggr= 48m. (jag mäter 34cm). Maskar jag av 2m på avig sidan och 2m på rätsidan, och 1m på de andra varven 3 ggr.(i början på varven). Vet ej om jag fattat rätt. //Sammie ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När arbetet mäter 24-27-29-33-34 cm avm i varje sida för ärmhål
på vartannat varv: 2m 1 gång och 1m 1-1-1-3-3 ggr= 48m. (jag mäter 34cm). Maskar jag av 2m på avig sidan och 2m på rätsidan, och 1m på de andra varven 3 ggr.(i början på varven). Varv 1: Maska av 2 m i var sida Varv 2: Inga avmaskningar Varv 3: Maska av 1 m i var sida Varv 4: Inga avmaskningar Varv 5: Maska av 1 m i var sida Varv 6: Inga avmaskningar Varv 7: Maska av 1 m i var sida Alternativ: Maska av i början av varje varv, 2,1,1,1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om jag förstår rätt ska jag maska av 2 i början och 2 i slutet
på samma varv (varv 1)? Men jag har läst att man alltid maskar av i början. Fast då gör jag väl som ditt alternativ du gav (2,1,1,1). //Sammie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Varje gång du börjar ett varv, där avmaskar du. (Det där vartannatvarvet när du inte avmaskar är när "det" ärmhålet är i slutet av varvet.)
Alltså: avmaska 2 maskor i början på två på varandra följande varv, därefter 1 maska i början på varvet 6 gånger (dvs 3 gånger i var sida). Varje ärmhål ska sen alltså ha 2+1+1+1 maskor avmaskade. Samma sak sagt på många olika sätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack!
Det var just så jag hade tänkt/förstått och gjorde också. Nu kör jag . ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
avmaska och maska av ^^
![]() bara min humor som inte kunde låta bli. ![]() Har ju då maskat av katten idag! p |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:52.