![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mönsterstickning: Hur?
Är total nybörjare på mönsterstickning och har i princip bara gjort aviga och räta.
Satte mig här med ett mönster som tydligen ansågs vara enkelt men insåg att jag skulle behöva en ordbok för att lära mig alla dessa konstiga förkortningar. Så: kan någon förklara vad "2 r tills" och "2 rb tills" betyder? Trodde att det var "2 räta tillsammans" och chansade men när jag provade så blev det helt galet. Vet inte alls hur man gör. Så omm jag nu har rätt på förklaringen, hur GÖR man?? Totalt förvirrad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad är det Du ska sticka? Hur kommer mönstret att se ut? Ska det bli hålmönster eller?
"2 r tills", det är 2 räta tillsammans, precis som det står. Men vad "2 rb tills", betyder har jag aldrig hört talas om tidigare. Det vore enklare om man kunde se hur det ska se ut. Här är en länk till en liten stickskola http://www.garnstudio.com/teknik/sticka1sv.html Det står inget om mönsterstickning tyvärr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
2rb tills skulle jag tro att det betyder två räta tillsammans stickade i bakre maskbågen.
Gör man 2r tills ser det ut som om den andra av de två maskorna "skymmer" den första. Gör man 2rb tills är det den första maskan som skymmer den andra. Man kan säga att avmaskningen "lutar" åt ena eller andra hållet. Gör man spetsstickning (hålmönster) så brukar den ena avmaskningen vara före man gör ett omslag och den andra efter omslaget. (T ex 2r tills, omslag, sticka 1r, omslag, 2rb tills) 2rb tills. Det "blir" en rät maska, men man sticker in stickan "ner" i maskorna, så att stickorna "frontalkrockar". Ett liknande sätt är att bara ta över den första maskan till "färdigstickan" (lyft den som om du skulle sticka den rätt, men blanda in "nya garnet"), sticka den andra maskan, lyft över den första maskan (som om du skulle maska av). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för svaren.
Nu ska jag klura ut vad "bakre maskbågen" betyder... ![]() Ja, det ska bli hålmönster. Det är ett mönster som kallas bla. "Old shale" och "Feather and fan". Det är så svårt att förstå förklaringar genom att läsa, jag måste "se". En annan sak är det där med omslag. Fick förklaringen att man bara "plockar över" maskan på höger sticka. Stämmer det verkligen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Omslag
Ett omslag är väl när man bara lägger tråden över/om stickan innan eller efter att man stickat/lyft en maska. I patentstickning gör man väl så?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När Du t ex. stickar en rät maska, stickar Du i den främre maskbågen.
Den bakre maskbågen är "den bakre", Man kan säga att maskan "har två sidor"!! Plockar Du "bara över" maskan, har du lyft den. Ett omslag gör Du genom att ta garnet över stickan, nästa varv stickar Du omslaget som en vanlig maska. Stickar Du ett varv med 2 rm tillsammans och ett omslag, ja då blir det hålmönster. Omslaget "ersätter" den maskan som vart hoptagen vid 2 rm tillsammans. Du har samma antal maskor, fast du gjort en hoptagning |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Bakre maskbågen:
Håll stickan framför dig. Då sitter maskorna runt stickan. Närmast dig är främre maskbågen. "Bakom stickan" är bakre maskbågen. När du gör "vanliga" maskor stickar du i främre maskbågen. Omslag är att du lägger garnet runt stickan så att det ser ut som en maska, fast den "sitter inte fast" i nån maska "under". Det blir ett hål. Ska man göra ett "fyrkantigt stycke", alltså inte få fler maskor ju fler varv man gör så motsvaras ett omslag av att en maska på något sätt "uppgår" i en annan maska. T ex 2 tills. Feather and fan är ett snyggt mönster. Fast jag har fortfarande inte kommit mig för att sticka det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Martin, I patentstickning lyfter man 1 m samtidigt som man gör ett omslag.
Men det är samma princip med omslaget |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Vet exakt vilket mönster det gäller!
Blev lite förundrad när jag precis har satt mig med exakt detta mönster och googlar '2 rb tills', så dyker denna sida upp! Det är ett lövmönstrad sjal och jag är oxå novis när det gäller stickbeskrivningar. Jag ska prova och sticka som jag uppfattar förklaringen. Återkommer med resultatet på detta ursprungligen ICA tidnings stickbeskrivning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag ser att det finns korrekturfel i mitt svar #3:
"Ett liknande sätt är att bara ta över den första maskan till "färdigstickan" (lyft den som om du skulle sticka den rätt, men blanda inte in "nya garnet"), sticka den andra maskan, trä den lyfta maskan över den stickade maskan (som om du skulle maska av)." |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:45.