Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-12, 09:57   #1
Lena_Svensson Lena_Svensson är inte uppkopplad

Question Ny på quiltning, hur gör jag bäst?

Hej!
Lena heter jag och har just hittat till quiltvärlden. Har sytt mycket annat i min dag så på det planet är jag inte ny. Jag var på "symässan" i Malmö härförleden och köpte där ett färdigt kit med en pumpagubbe. Nu har jag sytt på nästan all applikation och ska till att quilta. Vg se bilden via länken nederst!
Då undrar jag:
1) Syr man runt varje sak, eller bara runt huvudfigurerna? Eller man väljer själv efter tycke o smak?
2) Vad syr man med för trådfärg?? Byter man varje gång bakgrunden byter färg??
3) Vad använder man helst för söm? Har helt ny maskin med 200 sömmar så det är inga problem, mer än med att veta vilken som är bäst.

Hoppas ni har svar! Mvh Lena S

http://www.lenasvarld.com/pumpagubben.jpg
Lena_Svensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 10:12   #2
chan chan är inte uppkopplad

Hej!

Vilken fin pumpagubbe!

Jag personligen hade nog quiltat runt all applikation med langett i en och samma färg. Välj vilken färg du tycker blir snyggast. Sedan hade jag quiltat i sömmen runt "fyrkanten" som bildar bakgrund och till sist gjort en slinga på ytterkanten. Finns fina schabloner att sy efter om du inte vill quilta på fri hand.
Lycka till!

Syhälsningar, Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 10:22   #3
Bitte Bitte är inte uppkopplad

Hej,
Kanske skulle jag också quilta bakgrunden också med en tråd i liknade färg för då kommer själva figuren ut ur quilten om Du förstår hur jag menar.Det kan göras på frihand eller tex med papperstejp att sy efter så man får ett "våffelm-nönster".

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 11:06   #4

Tack för tipsen men jag mottager gärna fler

Hur smal langett syr man med? Jag har använt det runt lapparna som är satta på gubbens byxor, där går langetten inåt. Ska de gå utåt när man kör runt figurerna?

Ser man på bilden som medföljde så är det sytt med någon form av raksöm och då ser det mest ut att vara runt huvudfigurerna och sen tex i pumpan för att få den 3 dimensionell. Det är även sytt runt ramen och ett kryss i de ljusa hörnen i ovankanten.
Bakgrunden tror jag att jag vill ha slät.

Det är ju kul med sådant här, för ingens blir likadan! Man kan ju själv fixa o dona.
Här kommer jag nog att hänga kvar
Gammal 2005-10-12, 14:19   #5
Jorild Jorild är inte uppkopplad

Det finns ingen quiltpolis, så du får göra precis som du vill. Jag tycker du har fått många bra svar redan.

Jag skulle nog sy några streck med raksöm på den gula den av kvasten för att skapa en känsla av strån.

En gång sydde jag en bonad och lät bakgrunden vara slät och det blev liksom säckigt. Vad det berodde på vet jag inte. Kanske berodde det på vadden som var i tjockaste laget för en bonad. Det syntes inte när bonaden låg plant, men när den hängde så säckade den.

Själv tycker jag det är ursvårt att sy i sömmarna och få det snyggt, så jag quiltar alltid en kvarts inch från sömmarna. Som du förstår är jag också en nybörjare, så du får ta mina tips med en nypa salt.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 18:59   #6

Jo det är klart jag får göra som jag vill och det är ju tur det , men det är så svårt nu i början, när man inte har gjort det förr. Vad som blir snyggt osv.
Därför mottages gärna tips och råd.

Må gott! // Lena S
Gammal 2005-10-27, 21:56   #7
Linnea Linnea är inte uppkopplad

Så fin Din pumpagubbe är. Jag tycker Du har lyckats jättebra!
Jag säger som Jorild.. ...ingen quiltpolis här inte .
Det är jättekul att leka med applikationer. Jag har svårt att se på bilden om det är vliesofix du användt?...är det det?
Lek gärna med tråden och försök att lyfta fram gubben. Det kan man göra på olika vis..bl a genom att ge gubben och kvasten detaljer och låta bakgrunden få komma ännu mer bak...till ex genom att ge den en tät stippling (frihandsquiltning med slingrande sömnad)(titta gärna i mitt bildgalleri så ser du vad jag menar) eller någon annan inte alltför uppseendeväckande sömnad med tråd som går ton i ton. Jag håller med om att bakgrunden nog behöver quiltas för annars är det stor risk att det börjar hänga.
Vad sägs om att göra en enkel form av pumpor som bård och som får utgöra quiltning på bården?...kanske för avancerat om Du inte är så van. Tag annars ett enkelt mönster som du kan föra över på olika vis.
Tja...lite tips...hojta om du vill ha fler tips
Lycka till med sömnaden
Må så gott
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:05.