![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
lappteknik samma som quiltning?
Hej!
Jag är alldeles purfärsch på det här forumet. Införskaffade ny symaskin igår. Jag bara längtar efter att sy nåt skoj och jag har just nu funderingar på att göra ett litet lapptäcke åt en gravid vännina. Har läst lite om quiltning här och har förstått att quiltning och lappteknik inte är samma sak, eller? /Frida |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Quiltning o Lappteknik
Hej Frida,
Du har både rätt och fel. Lappteknik eller Patchwork innebär helt enkelt konsten att sy ihop lappar till ngt större. När Du sytt ihop dina lappar och vill få till en baksida samt ett mellanlägg, så quiltar Du när Du syr ihop dessa till en helhet, ev ett lapptäcke. Men det har skett en glidning i det svenska språket ,där man ofta blandar ihop quiltning med att sy ihop lappar. Du kan se min lapptekniksarbete i mitt album på denna sida. Täckena är quiltade men det färgglada lapparbetet är inte quiltat ännu. Gunilla Sundström Gunilla Sundström |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för ditt svar! Det var som jag misstänkte.
Tänkte ta mig en sväng till biblioteket idag och länsa dem på böcker om lappteknik och quiltning. Ska kika i ditt album också. ![]() Tack! /Frida |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.