![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tvätta först??
Hej!
Jag har varit på Stoff o Stil och shoppat loss idag, mönster och tyger, bland annat bomullstrikå. Samtliga tyger krymper ju en del vid tvätt, så min fråga till er är om ni brukar tvätta tygerna innan sömnad? Då menar jag trikåtyger som krymper 5-6%, krymper de runt 10% måste de nog tvättas. Hur gör ni och hur blir det? Om ni tvättar, gör ni det då för hand eller i maskin med tvättmedel? Hälsningar Gunnel |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar slänga tygerna i tvättmaskinen innan jag syr. Då vet jag att plagget inte blir mindre efter tvätt och dessutom tvättar jag bort kemikalierna som nya tyger är behandlade med, för att tåla ohyra och annat som tyget kan utsättas för.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag brukar också tvätta tygerna i maskin. Oftast brukar jag även tumla dem, speciellt om jag ska sy barnkläder av tygerna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tvättar alltid tygerna innan tillklippning. I maskin och på den värme som det färdiga plagget behöver kunna tvättas i (tex toppar, byxor, blusar 60c, festklänningar 40c m.m).
Jag är inte särkilt bekymrad av butikens tvättråd då det oftast går att tvätta betydligt varamre än rekomenderat. - är man osäker så kan man ju tvätta en testlapp först. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för era svar! Då gör jag som ni, dvs tvättar först!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Beroende på tyg zic zacka runt tyget eller overlocka lägg det sedan i en tvättpåse då tycker jag det brukar bli bra, har slängt in tyg utan att göra något men tycker då att det dragit sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja! Jag tvättar först.
Bara de tyger som kräver kemtvätt tvättar jag inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack igen!
Jag har sicksackat alla klippta kanter (inte stadkanterna) och har hunnit tvätta några av tygerna, tycker att de ser jättefina ut efter tvätten. Det är ganska stora tygbitar så de ryms inte i en tvättpåse, annars är det ett jättebra tips. ![]() ![]() Gunnel |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:33.