![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag funderar på hur man fodrar plagg?
Till exempel en kjol eller kavaj/jacka? Stämmer det att man klipper till foder enligt mönstret, men utan sömsmån? Och är det något speciellt man ska tänka på när man fodrar? Hur är det med trådraken på fodertyget, ska man ta hänsyn till den när man klipper till mönstret? Alla tips emottages tacksamt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
klart du måste ha sömsmån annars blir dte ju för litet.
fodret brukar dessutom i jackor göras aningens större i ärmhålet och ryggen för att det inte ska strama |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Foder i jackor och kavajer brukar även behöva ha bälgveck mitt bak för att fodret inte skall spricka om man t.ex kramar någon eller lyfter armarna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Sydde nyligen en vinterkappa, där jag fodrade genom att helt enkelt sy en kopia av kappan (minus tyg för krage och slag) i vanligt acetat fodertyg. Det var lite knepigt att få på den då jag slarvade med vidden på kappan och fick skarva med kilar, men grundtanken med något som är fodrat är just kopia i fodertyg påsydd med avigsidan utåt (så avigsidan hamnar mellan de båda tygerna). Jag läste någonstans att foderversionen ska vara en mikroaning mindre än den vanliga versionen, men det går att försumma.
Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Jag håller just nu på att sy en helfodrad kavaj. Mönsterdelarna är nästan desamma som för yttertyget, men man skippar krage, infodring/slag, fåll (nederkant och ärmarnas nederkanter). För bakstycket sys ej mittsömmen såsom jag gör med yttertyget, utan en 2 cm extravidd läggs till här för fodret (vikning). Här får man alltså pressa ett veck i fodret när det sys på plats. Jag kan lägga in bild här i morgon, om jag får tid... /Gunilla Hultin |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för alla tips, nu ska jag nog våga mig på att fodra något plagg!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej igen!
Jag har precis fodrat klart min kavaj, och tog några bilder under arbetets gång. Ett litet tips jag har här är att man vid nederdelen av infodringen gör ett snitt, och pressar in sömsmånen från snittet och nedåt. Se bild. Fodret som syns på bilden är fickpåsen på insidan. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Här har jag sytt fast hela foderdelen med infodringarna samt nederdelen (fållen), och lämnat en öppning på 18 cm för att vända allt igenom (streckad markering på bilden). Det är nog det roligast momentet... nästan som att föda barn
![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ett snitt görs även i fodret på samma ställe där snittet är i infodringen. Fodret petas in under infodringen och pressas. Här får man sy en liten smygsöm (har jag inte gjort ännu..)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Så här ser fodervecket ut upptill, närmast kragen.
Nu ska jag inte besvära er med fler bilder ![]() /Gunilla Hultin |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej
När jag fodrar jackor och kavajer , lämnar jag en bit öppet i ena ärmen som jag vänder genom. Sen är det bara att sy igen den på maskin, syns inte eftersom det är i ärmen. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:06.