Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-15, 16:00   #1
miomio miomio är inte uppkopplad

Hjälp mig tyda stickbeskrivning?

Hej! Jag har gett mig på att försöka sticka en tröja, men jag kan inte lista ut vad sjutton nedanstående text betyder.

Lägg upp 168-180-192-204-228-252 m på rundst 4 med 1 tråd Fabel + 1 tråd Alpaca. Sticka resår = 3 rm, 3 am i 7 cm. Byt till rundst 5, nästa v stickas så här: * 4 rm, 2 rm tills *, upprepa *-* totalt 11-12-13-14-16-18 ggr, 3 rm, fortsätt resåren som förut över de nästa 15 m (= mitt i sidan), upprepa *-* totalt 11-12-13-14-16-18 ggr, 3 rm, sedan stickas det resår över de sista 15 m som förut (= mitt i den andra sidan) = 146-156-166-176-196-216 m.

Jag har stickat klart den 7 cm långa resåren, men vad är det jag ska göra härnäst?
miomio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 16:08   #2
Flia Flia är inte uppkopplad

Vilken storlek stickar du?

Jag brukar skriva om mönster när de är svårtydda. Radbyten är bra för översiktens skull. Så skriver jag ut *-* så att det blir tydligare.
tills = tillsammans

Byt till rundst 5

nästa v stickas så här:
* 4 rm, 2 rm tills *
upprepa *4 rm, 2 rm tills* totalt 11-12-13-14-16-18 ggr,
3 rm,
fortsätt resåren som förut över de nästa 15 m (= mitt i sidan),
upprepa * 4 rm, 2 rm tills * totalt 11-12-13-14-16-18 ggr,
3 rm,
sedan stickas det resår över de sista 15 m som förut (= mitt i den andra sidan)
Nu ska du ha = 146-156-166-176-196-216 m.

Blev det lättare att se?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 17:52   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Det verkar som att du stickar runt, alltså både fram och bak samtidigt.
Det verkar också som att det finns ett parti resårstickning i sidorna på tröjan.
Fram- och bakstycket i övrigt ska stickas med lite färre maskor på slätstickningen än vad som använts vid resåren. Därför gör du en minskning av maskorna jämnt utspridda över slätstickningen: fyra räta maskor och sen stickar du två maskor tillsammans (= sticka en vanlig rät maska, men få med dig två maskor från vänsterstickan, så som det kan bli när man är ovan och gör fel, alltså "anse" att två maskbågar på vänster sticka är en).

Det som jag finner annorlunda är det här: I vanliga fall så anser man att start och slut av varvet hamnar där sidsömmen skulle suttit i ena sidan. Då skulle de sista femton resårmaskorna ha varit t ex sju i början av varvet och åtta i slutet. Men nu bestämde man sig helt kaxigt för att sätta varv-start-och-slutet "snett bakom" mitt i sidan. Och det är ju hugget som stucket egentligen. Antagligen är det lättare att förklara beskrivningen på det här sättet.

.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 19:17   #4
miomio miomio är inte uppkopplad

Cessi: Tack so hemskt mycket, nu fattar jag! Jag förstod inte alls var starten/slutet på varvet skulle vara, och jag har av någon anledning väldigt svårt att ta till mig beskrivningar som enbart består av siffror och förkortningar. Jag tror jag kan klura ut det nu.
miomio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 12:52   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Det knepiga som "beskrivningstydare" är att begripa vad det är för nåt som den frågande inte fattar.

Ibland kan det vara "2r tills" som ställer till problem: 2 räta tills vadå? Då tolkar man inte tills som engelskans together (som är rätt) utan som until, vilket är logiskt i andra sammanhang men inte detta.

Men du funderade på vad som var vad på stycket tydligen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.