![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Ska köpa min första Symaskin, behöver råd
Jag vill köpa min första symaskin och undrar om Brother RL417 Sewing Machine är något bra, eller det märket överhuvudtaget.
Vad bör en nybörjare tänka på och har ni några rekommendationer på märke osv? Tack för alla svar!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är en billig symaskin, jag tycket att du borde sats lite mer, dom billigaste modellerna brukar vara lite klena.
Om du köper i Sverige, börjar maskinerna att bli bra när dom kommer över prisklassen runt 2500 kr. Brother gör jättebra maskiner. Lätta att sköta och kul att sy på. Jag skulle rekommendera Brother InnovIs 10 eller en med högre siffra. Dom har flera en stegs knapphål, du sätter knappen i foten och gasa maskinen stannar när det är klart och för ett perfekt knapphål. När man är nybörjare tycker jag inte att man ska köpa symaskin på nätet eller utomlands. Utan uppsöka en butik och handla där. Det brukar ingå utbildning på maskinen och support, det är något man brukar behöva. Det den servicen är värd den extra kostnaden. En bra symaskin gör att det är roligt att sy. Så satsa ordentligt på din symaskin. Det ska bli den bästa vän under många år. Låt det svida i plånboken. Spara och vänta hellre än att köpa något halvdant. Alternativt ta maskinen på avbetalning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Birgit,
Läskigt att du gissade rätt, tänkte faktiskt köpa nu när jag är utomlands ![]() Hade tänkt på Brother eller denna: http://www.johnlewis.com/Sport+and+L...tCategory.aspx Jag ska absolut tänka på allt du skrev, tack stort! Jag vet bara inte vart man går för affärer i Stockholm..Dessutom tänker jag så här, tänk om jag är totalt obegåvad med sömn o älskar ideen bara i huvudet och det visar sig att jag inte använder den så mycket, vågar inte investera kort sagt för jag vet inte ens om jag är bra på det....än Trevlig Helg! =0) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det finns en Brother butik i Västerhaninge som heter Sypressen. Den ligger nära P-tåget på Åbyplan.
Köper du maskin där får du utbildning på maskinen, och hjälp att hitta den rätta maskinen för dig. Ta god tid på dig och känn efter vilken som passar dig. Sov gärna en natt på valet. Är du lika kär idagen efter och har drömt om maskinen på natten. Det du behöver är en stark maskin, enstegsknapphål är jättebra. Du behöver som vanliga nyttosömmarna. Nålträdare är inte dumt. Du behöver en maskin som är en lagom utmaningen som du kan växa i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack så mycket!! Gillar denna mycket och jag tror den har allt du rekommenderar, lite osäker på engelska uttryck men den här har det iaf
![]() Buttonhole type The fewer steps, the easier and faster the process 1-step http://www.johnlewis.com/231340608/Product.aspx oj vad glad man bliiiiir!! så nervöööös! önskar nån sykunnig kunde hålla mig i handen första gången jag använder den! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej! Jag köpte en ny maskin i år efter att ha haft en tung, dyr Bernina i många år. Köpte en Brother Innovis 10 direkt från deras hemsida. Jag syr inte så mycket som förr och jag tror denna passar för en som är nybörjare. Lätt att förstå och en bra instruktionsbok. Lycka till med ditt val!
/Tina |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
tack så mycket för din svar och önskning!
men till slut verkar som det blir Janome 7025 som vinner mitt hjärta ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Köper du i butik (och i den jag rekommenderade), så kommer du att få all den hjälp du behöver för att komma igång och lära dig att hantera maskinen. Ägaren kommer inte att släppa dig förrän du kan.
Jag köpte min Babylock där, och jag fick sitta och öva tills jag kunde den. Lena som ägaren heter duktig på att visa hur maskinen fungerar. Det var en dyr och komplicerad maskin jag köpte och jag kunde sparat flera tusenlappar på att köpt den utomlands, men det var värt att få lära sig maskinen ordentligt. Har sytt helt utan problem. Som helt nybörjare skull jag inte rekommendera att du köper på nätet. Även om du sparar en del pengar, så att komma igång och kunna handera symaskinen, är värt jättemycket.Det är mycket fustration du slipper genom att köpa i butik. Att ha en butik att titta in och fråga om det är något man undrar över är guld värt. Att sy snygga knapphål är svårt, men med enstegsknapphål år det superenkelt. Du sätter knappen i foten, ställer in vilket knapphål du vill sy och drar ned en spak. Sedan är det bara att sätta i tyget och gasa, maskinen stannar när knapphålet är klart. Flerstegs knapphål måste själv ställa om maskinen 4 gånger (5 med att fästa tråden). Och se till att knapphålet blir lagom långt och att du får dom olika staplarna passa ihop. Syr du fler måste du själv se till att dom blir lika. Med enstegs kan du sy hur många som helst identiskt lika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack Birgit
Tack tack jag förstår din poäng med att köpa i butik, känns härligt att få så många ideer av de som kan sy.
Kram på er alla! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.