![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp med virkad kant!
hej. jag har precis lärt mig sticka och håller nu på att avsluta projekt nr.2, en sjal i mohair trekantsmodell. om jag vill virka en kant runt om sjalen...hur sjutton gör jag då????
-Vilken typ av virknål ska jag använda? (har stickat med 15). -Kan/ska jag använda samma garn? -Och framförallt hur skall kanten virkas på? Som sagt var är jag nybörjare och kanske är det busenkelt men behöver verkligen hjälp från er erfarna stickare. TACK på förhand! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det är busenkelt, eller vore om jag kunde visa dig.
Du kör in nålen och drar upp en ögla genom kanten och drar igenom ett omtag sedan fortsätter du bara med "lagom täta" fasta maskor ( t ex, det fnns hur många sorters virkade kanter som helst, släta, uddkanter m m). Välj samma garn eller ett garn som passar ihop ur tvättsynpunkt, annars kan du ju välja ngt slätare eller lurvigare för effekten, samma sak med grövre eller finare. Virknålen anpassar du efter garnet och hur täta maskor du vill ha. tror att du ska ha en tunnare än stickorna iaf? Har du ngnbra garnaffär där du bor? Där kan finnas ngn som kan visa och tipsa ... Senast redigerad av Lingling den 2005-10-14 klockan 21:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Tack snälla lingling! Det gick jättebra med kanten. Du har rätt...när man kan det är det verkligen busenkelt. Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.