Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-09, 18:47   #1
StinaK StinaK är inte uppkopplad

Question Drapering

Hej!

Jag ska sy en balklänning och hade tänkt drapera överdelen med chiffong. Jag har ett mönster på en korsettöverdel som jag hade tänkt ha som "stomme" i klänningen och sedan drappera över denna.

Min fråga är: Vad ska jag tänka på när jag draperar?

Jag har aldrig draperat förut och är mycket tacksam för hjälp!

Senast redigerad av StinaK den 2012-03-09 klockan 19:12.
StinaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 01:34   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Köp MASSOR av chiffongen! Det går åt väldigt mycket när du draperar.
Känner du dig livrädd för att göra detta så föreslår jag att du köper ett billigt testtyg och provar att drapera med först (ovanpå den färdiga stommen), så kan du ta bort den sen och använda som "mönster".
Prova stommen så den passar perfekt först. Sy den klar, överkant och delningssömmar och insnitt, fast behåll sidsömmarna tråcklade.
Sen är det bara att drapera på! Ta tyget så att det är på helsnedd mitt fram.
Ta en draperingsbit för framstycket och en för bakstycket (eller två om du har knäppning bak). Tygbitarna ska vara på helsnedd och ca 4 ggr högre än stommen (om du vill drapera så det blir "tvärrandigta" veck).
Det är enklare för dig att helt enkelt göra det än att förklara med ord. Lek fram det utseende du vill ha. Nåla under tiden fast dina draperingar i närheten av sidsömmarna och annars där det behövs.
Så lossar du tråcklingarna i sidorna, Nu kan du sy ihop sömmarna igen med draperingarna emellan. Vid överkanten viker du helt enkelt in draperingstyget och syr fast för hand på insidan.
Titta om det behövs några fäststygn för hand här och där, eller om det ser fint ut i alla fall när du har plagget på dig.
Detta var ett enkelt sätt att drapera, det finns tusen sätt!

Ett bra tips är också att du fotar under arbetet och lägger ut här, så kan du få många goda råd! Lycka till!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.