![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur hänger jag upp gardinerna?
De senaste åren har jag haft gardiner med "hål" i, öljetter eller vad de heter de där svarta ringarna som man sätter in i sömsmånen upptill och trär på gardinstången, Men nu tänkte jag sätta upp ett par gardiner som det är ett sånt där band i som man sätter krokar så det blir ett veck och man hänger upp i den andra kroken. (Jag kommer inte ihåg ett enda namn på något nu!). Men nu är frågan, det är svarta gardinstänger från Ikea och jag har svarta ringar med nypa i som följde med. Men hur 17 får jag upp gardinerna med veckband i på de ringarna. Det ser ju knäppt ut om jag hänger krokarna i ringen bredvid nypan eller ska jag nypa fast direkt i gardinen utan att använda veckbandskrokarna? Jag har fått totalt hjärnsläpp!
Tacksam för hjälp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är det mormors stång du har? Det finns två typer av ringar. En med en ögla nertill, den ska du använda till gardiner med veckband och veckbandskrokar.
Den med knäppe ska du använda när du hänger upp gardiner utan veckband. Sedan finns det två olika typer av veckbandskrokar. En som kroken inte går helt upp. Dom är bra när man hänger på kirchstång, för då syns den inte (gardinen kommer över stången). Sedan finns de som är lika långa. Dom fungerar bäst på Mormors stänger och när man hänger i taket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ja det är väl en mormorsstång fast i svart metall från Ikea och de enda ringar jag har är svarta med nypor och veckbandskrokarna är de som är lika långa.
Då ska jag kolla om det ligger öglor någonstans till de här ringarna jag har. Tack så mycket för hjälpen, nu klarnade huvudet :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Istället för att sätta nypan "som vanligt", d.v.s. med nypans ena sidan på rätsidan och den andra på avigsidan, kan du inte göra veck istället som du nyper fast? Då behöver du inget veckband.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jo jag har brukat nypa en del gardiner som du beskriver, som ett veck. Men det är ju redan veckband på de här gardinerna, men jag ska prova att nypa dem som du säger och se hur det ser ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.