![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fålla upp jeans, trådhopp
Jag har fållat upp ett par jeans ikväll. Jag har en Pfaff Quilt expression 4.0 och jag hade jeansnål och jeanstråd och fick öka övertrådsspänningen från normala 4.6 till över 6.2 och ändå syntes övertråden på baksidan och vilken trådspänningen jag än har går undertråden lite i sicksack på något vis.
När jag sydde över de tjocka sömmarna gjorde maskinen ett hopp så det blev över 1 cm långt trådhopp tills jag av en händelse petade upp baksidan av pressarfoten och höll den uppe när jag sydde över det tjocka. Brukar man behöva öka trådspänningen så mycket och brukar det finnas någon "grej" med symaskinerna för att hålla upp pressarfoten vid fållning? Det finns en plastgrej med för att sy i knappar men jag vågade inte prova att lägga den under pressarfoten om den nu skulle gå av. Instruktionsboken till denna maskin är väldigt kortfattad så om någon vet om det finns någon bättre (på svenska) på nätet så vore jag tacksam för adress dit. Jag kunde dra bort undertråden hela vägen runt eftersom den låg så löst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag använder alltid vanlig polyestertråd och en vanlig 80-nål när jag fållar upp jeans.
Det blir aldrig hoppstygn, och över sömmarna drar jag handhjulet. Den "plastgrejen" kan man lägga under pressarfoten bakom, då är det ingen risk att man kör nålen i den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har läst någonstans att man kan hamra med hammare eller gummiklubba på jeansfållen för att mjuka upp tyget så att det ska gå lättare att sy. Särskilt över sömmarna där det blir väldigt tjockt. Har inte provat själv dock.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag gör som Aina och det är inga problem då.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Tack för era råd.Ni är sannerligen räddaren i nöden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Använd jeanstråden bara som undertråd, det är den som syns på rätsidan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Fick lära mig när jag köpte min nya maskin att banka med hammare vid sömmarna där det blir många lager tyg, öka trådspänningen rejält och att använda jeanstråden bara på undertråden. Har alltid haft strul med uppläggningen tidigare men när jag följer detta blir det inga problem och jätte snyggt. Så om du lägger ihop alla tips så blir det nog kanonbra!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.