Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-26, 21:51   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Fålla upp jeans, trådhopp

Jag har fållat upp ett par jeans ikväll. Jag har en Pfaff Quilt expression 4.0 och jag hade jeansnål och jeanstråd och fick öka övertrådsspänningen från normala 4.6 till över 6.2 och ändå syntes övertråden på baksidan och vilken trådspänningen jag än har går undertråden lite i sicksack på något vis.
När jag sydde över de tjocka sömmarna gjorde maskinen ett hopp så det blev över 1 cm långt trådhopp tills jag av en händelse petade upp baksidan av pressarfoten och höll den uppe när jag sydde över det tjocka.

Brukar man behöva öka trådspänningen så mycket och brukar det finnas någon "grej" med symaskinerna för att hålla upp pressarfoten vid fållning? Det finns en plastgrej med för att sy i knappar men jag vågade inte prova att lägga den under pressarfoten om den nu skulle gå av.
Instruktionsboken till denna maskin är väldigt kortfattad så om någon vet om det finns någon bättre (på svenska) på nätet så vore jag tacksam för adress dit.
Jag kunde dra bort undertråden hela vägen runt eftersom den låg så löst.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 22:06   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Jag använder alltid vanlig polyestertråd och en vanlig 80-nål när jag fållar upp jeans.
Det blir aldrig hoppstygn, och över sömmarna drar jag handhjulet.

Den "plastgrejen" kan man lägga under pressarfoten bakom, då är det ingen risk att man kör nålen i den.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 23:02   #3
Majw Majw är inte uppkopplad

Jag har läst någonstans att man kan hamra med hammare eller gummiklubba på jeansfållen för att mjuka upp tyget så att det ska gå lättare att sy. Särskilt över sömmarna där det blir väldigt tjockt. Har inte provat själv dock.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 07:24   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Jag använder alltid vanlig polyestertråd och en vanlig 80-nål när jag fållar upp jeans.

Den "plastgrejen" kan man lägga under pressarfoten bakom, då är det ingen risk att man kör nålen i den.
Jag gör som Aina och det är inga problem då.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 09:46   #5

Citat:

Det var dotterns jeans och då ska det vara "riktig" tråd! Till mina byxor använder jag alltid ton i ton av polyester.Jag använder också trådhjulet när jag syr över tjocka sömmar men jag ska pröva att hamra på dem, har aldrig tänkt på det förr och så lägga dit den där plastbiten också.
Tack för era råd.Ni är sannerligen räddaren i nöden.
Gammal 2011-07-27, 10:18   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Använd jeanstråden bara som undertråd, det är den som syns på rätsidan
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 17:58   #7

Citat:
Använd jeanstråden bara som undertråd, det är den som syns på rätsidan
Tack. Det har jag då aldrig tänkt på! Jag ska prova det så jag är förberedd inför nästa gång. Köpte två par jeans på rea idag
Gammal 2011-08-02, 16:35   #8
Annika_Liljedahl Annika_Liljedahl är inte uppkopplad

Fick lära mig när jag köpte min nya maskin att banka med hammare vid sömmarna där det blir många lager tyg, öka trådspänningen rejält och att använda jeanstråden bara på undertråden. Har alltid haft strul med uppläggningen tidigare men när jag följer detta blir det inga problem och jätte snyggt. Så om du lägger ihop alla tips så blir det nog kanonbra!
Annika_Liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.