![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag har mycket sälla gjort några "lapptäcken" eller liknande. Men det skulle vara kul att prova mer. Jag klipper till bitarna med sax när jag gör grejer, men funderar på att skaffa en "skärutrustning" istället.
Vad ska man tänka på vid inköp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Skärmatta
Du behöver en stor skärmatta av god kvalite, låt den få kosta rejäl slant. Det är en invetering för många år framåt. Skärmattor blir aldrig för stora, men kolla ditt arbetsbord. Ev. en liten att att ha vid symaskinen till symaskinen är inte heller dumt, men det behöver du inte skaffa dig första taget. Rullkniv En bra rullkniv minst 45 mm gärna större. Ju större ju lättare att skära med. Dom små använder man när man skär ut smådetaljer. Satsa på känt märke, som är lätt att hitta utbytesblad till. Jag har köp mig fiskars skärmaskin som jag tycker är toppen. Den är dyr i inköp, men mycket enkel att skära med och man behöver ingen linjal heller. Linjal Du behöver linjaler för skärning. Det är speciallinjaler som är gjorda för att skäras emot. Dom finns i olika storlekar. Man behöver en riktigt lång och ganska bred, som har linjer med olika grader. Sedan är det ju bra med flera i olika storlekar. När det gäller linjaler så finns det i cm och inch. Man kan tycka att inch är onödigt. Men jag fördrar inch. Det är mycket lättare och när man kommer igång så är det den internationella standaren, i quiltsammanhang. Sedan finns det en helt underbar fot till symaskinen som är 1/4 inch toppen att få exakta sömmar med. Och att sy sömmarna så att dom passar i hop med nästablock är viktigt för det färdiga resultat. Visst kan man lägga 0,64 cm till sömnsmån men det är svårt. Jag fördrar inch, det är enklare att köra med en måttenhet. Min 1/4 inch fot till symaskinen är en favorit som jag har svårt att leva utan. Har man svårt att hålla linjalen stilla så finns det handtag att köpa. Man kan och klista dit små bitar av fint sandpapper på undersidan av linjalen. Att ha bra redskap underlättar mycket och gör att det blir mycket enklare att få bra slutresultat. Det gäller ju att noga med alla mått för att få det att stämma i slutändan. Bibbi har bra skärmatta och kniv till bra pris. Senast redigerad av bila den 2011-05-10 klockan 17:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag påstår fortfarande envist att man inte ska ha inch för det är förlegat system och det är dags för USA att modernerisera sig lite!
![]() Och jovisst finns det med cm också. Japan t.ex.! ![]() Och för att linjaler inte ska sladdra har jag sprutat ut sträng med limpistol och det blev bättre än sandpapper. Tycker jag i alla fall. Sedan behöver man inte köpa allt utrustning, man kan göra mycket med bara sax, nål och tråd samt avlagda kläder som förr i tiden. ![]() Man kan köpa lite undan för undan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Skärmatta ,linjal och kniv är väldigt användbart när man syr kläder också.
Jag har både inch och cm linjaler och använder dom i nån slags symbios |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja, jag dissar absolut inte rullkniv matta osv.. För jag använder dem varje gång jag syr någonting. När man fått vanan in med att skära så kan man också skära utan linjal efter kurvor. Då blir det perfekt för kläder eftersom man kan verkligen få exakta tygbitar som passar perfekt när man syr. (jag ritar upp sömsmån på mönstret men man kan också använda avståndsmätare på rullkniven som finns som tillbehör)
Särskilt perfekt för korsetter som ju kräver exakt passform men det är bra för allt. Så ja rullkniv och matta är jättebra grejer! Man kan ju köpa lite pö om pö. Små mattor (för a4) kan man lätt hitta nu för tiden pga scrapbook-manin så man kan köpa sånt hos butiker som normalt inte säljer quiltgrejer.. T.ex. clas ohlson osv. Sedan kan man också köpa billig rullkniv för 50 kr eller något.. Då har man något att börja med och man kan se om det är något för en. Då kan man köpa dyrare när man vill ha större matta osv.... Det gäller att inte ha sikten trång och tänka på dyra lapptäcksbutiker utan öppna och titta lite överallt. Nu har jag tre rullknivar och tre mattor. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Bauhuse har rullknivar och extra blad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:05.