Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-17, 11:29   #1
Stimon Stimon är inte uppkopplad

Någon som äger en sk ruffler-apparat?

Jag köpte en ruffler-tillsats (ultimate ruffler, finns klipp på youtube) till min janome (från janome.se)

Den fungerade fint några meter, sen började tungan som matar tyget i veck "fastna" i tyget. Maskinen strejkade och det var jättetungt att köra "för hand". Jag fick ta ur tyget och när jag försökte nästa gång drogs nålen ur sitt fäste. Sedan dess har jag provat några gånger i olika material med samma resultat varje gång; maskinen strejkar och nålen dras ut eller går av rent av.

Känner mig väldigt besviken och får ingen som helst respons på mailen jag skickar till återförsäljaren. Någon som vet vad det handlar om? Jag har svårt att se på pressarfoten vad det är som inte fungerar som det ska.
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 18:49   #2
bila bila är inte uppkopplad

Det finns flera inställningar på den kanske är någon som stämmer. Har du satt fast den ordentligt. Gripklon ska sitta om nålskruven. Det kan vara lite bökigt att satta fast den, för det är mycket grejor kan kännas ivägen.

Jag har en bruksanvisning till min. Mailar gärna över den. Hör av dig via mail.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 06:54   #3

Jättesnällt
Gammal 2011-05-18, 13:37   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag har en "okänd" veckapparat som jag köpt på ebay. (för 10 dollar eller så). Den fungerar utmärkt. På min vanliga symaskin dock så vill nålen ibland bli loss, men det är pga symaskinens konstruktion inte apparatens. (den håller ju om nålhållaren för att driva maskineriet och på den maskinen lossnar nålen pga det)

Har testat den på 3 olika symaskiner, inga problem alls.
Testar alltid på helt olika inställningar.. ibland fungerar det också bra om man sänker på raksömmens stygnlängd om man vill ha ännu mer rynkat än max-inställningen på apparaten.
Man får givetvis prova sig fram med tyglapp.

Kanske är det en dålig apparat du fått?

Sedan en sak som man ofta glömmer pga att apparaten är så "bulkig": fäll ner pressarfoten!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-18, 13:42   #5

Det känns så konstigt att den fungerade ett tag, sen började den dra i tyget så hårt att nålen går av. Jag ser att nålen böjs av trycket men jag vet inte varför. Det går att sy 10-20 stygn, sedan strejkar den om och om igen. Har testat över 10 gånger och jag börjar bli så frustrerad...

Jo det har hänt någon gång att jag har glömt att fälla ner pressarfoten men bara någon enstaka gång.
Gammal 2011-05-18, 14:28   #6

Det låter som om att maskineriet i din apparat inte riktigt är i synk.. så den drar när den inte ska dra... Du får be om att byta ut den.
Gammal 2011-05-18, 14:30   #7

Den enda kontaktinformationen på deras hemsida är ett mailformulär som man skickar iväg, inga telefonnummer. Har kontaktat dem flera gånger utan svar
Gammal 2011-05-18, 17:05   #8

Det är härifrån du köpt?
http://janome.se/prestashop/cms.php?id_cms=4
(kolla där finns postadress också)

Det är alltså i Sverige då har du lättare att få rätt.

Skriv ett brev till adressen ovan.
Sedan kan du också kontakta konsumentvägledningen hos er för hjälp med kontakt av företag.

(suck, jag tycker mindre och mindre om deras beteende, dvs generalagenten, maskinerna är utmärkta)
Gammal 2011-05-19, 07:11   #9

Ja det är inte kul alls, har tre underbara janome hemma men sånt här får en att lessna. Blir en återförsäljare nästa gång, även om det är lite dyrare.
Gammal 2011-05-19, 11:07   #10
bila bila är inte uppkopplad

När jag beställde min via återförsäljare tog det över två månader. Dom skulle skicka efter från Japan, eftersom det inte fanns någon på Janomes lagar i Norden. Undrar om Janome skickade den med cykelbud från Japan?

Jag har efter efter det köpt mycket pressarfötter på ebay. Här du ett tips på men mycket bra och seriös och trevlig säljare. http://cgi.ebay.com/Fabric-Gathering...item27b21f2f85
Kolla om den passar din maskin. Det är lite olika som passar olika maskiner. Är du osäker kan du alltid fråga. Jag har fått mina saker på drygt en vecka. Och portot brukar gå på mellan 20-30 kr.

Senast redigerad av bila den 2011-05-19 klockan 11:19.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 11:53   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Den rynk och veckningsfot som Birgit Landin länkar till och liknande fötter är en universal pressarfot. Sedan kompletterar
varje symaskinsmärke med sin fästningsanordning. Kolla runt får ni se.

Med hjälp av en fotomvandlare kör jag min som kommer från en Singer på mina Berninamaskiner.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 17:12   #12

För det mesta behöver man inte köpa adapter eftersom de flesta symaskiner nu för tiden har "low shank" fäste. Bernina kör ju sitt eget race som sagt.
Gammal 2011-05-20, 14:47   #13
120404 120404 är inte uppkopplad

Vill någon ha denna ?

Den passar inte till mina janome maskiner. Jag tror att jag köpte den för 15 år sedan då hade jag husqvarna. Så bara hör av er så skickar jag den till någon som kan ha nytta av den.
Jag har ingen bruksanvisning.
Namn:  PC310040.jpg
Visningar: 416
Storlek:  13.4 KB

Senast redigerad av wowa den 2011-05-20 klockan 15:39.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 18:43   #14

På vilket sätt passar den inte?
Gammal 2011-05-20, 20:39   #15
120404 120404 är inte uppkopplad

Den passar inte till pressarfoten.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.