![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vilken maskin ska jag köpa?
Hej hej.
Förhoppningsvis finns det någon som kan hjälpa mig med vad jag ska köpa för symaskin. Jag har en Pfaff hobbylock 2.0 och en gammal Husqvarna automatic som dock inte riktigt alltid vill som jag vill. Nu vill jag ha en som kan sy kantband.Jag syr mestadels barnkläder och blir det mycket kantband då men det är så tråkigt att sy kantband. Jag har kollat på några olika märken men det finns så många att välja på och jag är inte haj på alla termer. Men att det är en coverpro jag är ute efter är jag rätt säker på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det jag tycker du ska göra är att lämna in din gamla maskin på service eftersom de gamla är bättre helt enkelt. De nya är slit&släng-produkter jämfört med de gamla.
Oftast kan service hjälpa en gammal trött maskin mycket. För att sy på kantband tycker jag att du kan köpa en för "low shank" pressarfot. Här hittar du två varianter av pressarfoten: http://cgi.ebay.com/Binder-Presser-F...item27b1ba4b7e http://cgi.ebay.com/Binder-Presser-F...item23072aad63 Och jag har köpt från den här säljaren med bra erfarenhet. Men man kan ju googla på low shank presser foot binder binding eller något sådant där om man inte vill köpa från ebay. Min erfarenhet när det gäller pressarfötter och likn tillbehör är att det är mycket billigare att köpa från t.ex. ebaysäljare än att köpa lokalt hos en sybutik. Självklart kan man köpa från sybutik för att stöjda men de brukar antingen sätta mkt dyr pris eller så har de inte för gamla och försöker pracka på dig en ny symaskin istället. En coverlock är en helt annan maskin, man kan inte sy vanligt på den, precis som att man inte kan sy vanligt på overlock. Om du vill ha en cover så tycker jag att du ska köpa en och göra service på din gamla symaskin för vanlig sömnad. Så har du ju råd att köpa en covermaskin också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Jag köpte en begagnad Huskylock 936 men upptäckte för sent att det inte finns någon kantbandarfot till den ![]() Den här som du länkar till, är den alltså till vanliga maskiner? Kan man sy i jersey då, t.ex. barnkläder? Eller måste jag köpa en ny covermaskin som kan göra det? Jag ska köpa en ny vanlig maskin också, eftersom jag har svärmors på lån. Om den här foten som du länkat till fungerar på vanlig maskin, vilken bör jag satsa på? Bör jag hålla mig till Husqvarna nu när jag ändå har Huskyn? Tack på förhand |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har själv varit ute och kollat på ebay efter overlockfötter, men utbudet jag har hittat har varit mycket begränsat och dom jag har hittat skickar bara inom USA. Men kolla någon symaskinsbutik i USA eller england för ditt märke.
Har själv beställt fötter till min babylock i frå Gur sewing machines för halv priset mot här. Länken som ichigo anger på ebay har jag själv flitig utnyttjat alltid till storbelåtenhet. Jag har köpt symaskinsfötter, spolar och quiltlinjaler och en massa andra kul sysaker. Priserna är mycket billigare än här, och utbudet av saker är stort. Frakten brukar vara, när det gäller småprylar 3 dollar (Ca 18,50 kr) för första varan och 0,25 dollar (1,50 kr) st för dom andra. Varorna brukar komma på drygt en vecka. Har alltid när jag frågat något fått mycket trevliga svar. Jag har aldrig behövt betala tull. Har handlat för ca 200-500 kr per gång. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kantband (snedslå) syr jag HELST på min gamla (arvegods från mamma) Husqvarna Automatic!
Jag köpte en pressarfot från England som är helt suverän på att fixa kantband. Den som Helena visar i länk nr 2 är det jag har. Kan rekommenderas. Maskinen du har är det troligtvis inget fel på, ge den lite service bara. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men kan man göra kantband i stretchtyg med en vanlig symaskin då?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.