Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-09, 12:17   #1
Emselie Emselie är inte uppkopplad

Skillnad mellan äldre pfaffmodeller?

Jag syr mycket i tjocka tyg i flera lager och har nu bestämt mig för att sluta plåga min stackars billiga Hugin Veronica med detta. Studentkassan begränsar och jag har därför börjat titta runt efter en gammal gedigen arbetshäst som kan göra grovjobbet...

Jag har fastnat för Pfaff 332 och 360 , även Pfaff 93 har jag tittat på men den hittar jag inte så mycket om). Vad skillnaden är mellan 332 och 360 är kanske den viktigaste frågan.

En annan maskin jag funderat över är Husqvarna 2000 men som jag förstår det finns den i flera varianter...eller? Vilken av dessa passar mitt ändamål i så fall?

Finns det någon vänlig själ här som vill ge mig lite info om dessa maskiner och vad som skiljer dem åt. Jag är för detta ändamål nöjd med raksöm och zickzack, att maskinen är stark och klarar att fint tugga fram genom det mesta är det allra viktigaste. Vad skulle ni säga var ett rimligt pris för dessa gamla godingar?

Tack på förhand!

Senast redigerad av Emselie den 2011-03-09 klockan 12:19. Anledning: Petitess :)
Emselie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 22:44   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

332 och 360.. bara marginella skillnader. 360 är lite nyare och lite "modernare" i utformandet men bara marginellt.

Men på sömsidan verkar den ha ett par nyttosömmar som 332 saknar.
Som trestegssicksack och ett par andra sömmar Du kan kika här:
http://pages.sewing-machine-manuals....923475728.html

att jämföra med:

(230, 332) idel dekorsömmar
http://pages.sewing-machine-manuals....923185973.html

Jag har 332. Men jag skulle uppskatta 360ns sömmar mer. Så om de syr lika bra båda två (tänk på att maskiner har temperament och är olika slitna) så skulle jag ta 360. Men om 332:n syr bättre och känns bättre så tar jag den.

(gillar också förresten att pfaffen har nålpåträdare det ser ju man oftast på *nya* maskiner.)

HQ 2000 har en fördel: två växlar. Inte bara hastighetskontroll utan så att när det är satt på långsamt så syr det med starkare motor. Nackdelen med 2000 är att de har plastdelar som går sönder med tiden. Men om den har fått sina delar utbytta så håller de nog 20-30 år till. Jag har också pajat en vred närjag testsytt en så de är lite mer "ömtåliga". (ser ofta beg med söndriga eller saknande vred) Men om man har alla "kammar" (plastgrejer som man byter ut på baksidan) så har man bra urval av olika typer av sömmar.

Husqvarna har den gröna maskinen med bara raksöm och sicksack, den är stark också. Vet tyvärr inte modellnamnet men den är i alla fall av metall och är grön. Ganska vanlig i Sverige pga att den är svensk. Personligen föredrar jag pfaff från samma era men det är ju tycke + smak o vad man är van vid.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 21:45   #3
Emselie Emselie är inte uppkopplad

Tack så hemskt mycket för ett långt och utförligt svar! Jag ska ut på jakt efter en maskin i helgen. Ser verkligen fram emot att få ta hand om en gammal goding, det känns lite som om att man ska få hem en bit historia. Den ska vårdas ömt och följa med mig till ålderdomshemmet om en femtio år eller så!

Får se vad det blir för en trotjänare...
Emselie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-10, 21:56   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

låter spännande! Provsy ordentligt och när du väl hittat en maskin som du trivs bra med så sköt om den såsom man gör i förr i tiden med att olja på oljningspunkter... då kommer den hålla väldigt länge till.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pfaff 360 pfaff 332

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.