Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-27, 00:04   #1
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad

Question Första symaskinen...

Hej! Jag har läst igenom vad ni har skrivit om symaskiner.
Först hade jag bestämt mig för Husqvarna... tills en annan försäljare påpekade att de hade ofta plastfötter... inte bra.

Så jag tittade på Janome. Visst bra men dyra om man vill ha dekorsömmar också.

Jag tittade in på http://www.sewingmachines.co.uk/ och hade bestämt mig för en brothers maskin när jag läste lite mer här, om att de ofta krånglade de första centimetrarna på det man syr. Att sy i papper först är inget jag vill ha.

Så nu är jag åter på ruta ett... vilken symaskin ska jag ha!
Jag vill ha den toppmatat, dvs. att den undre tråden ligger.... har hört att de är tystare då. (har känsliga öron)

Sen vill jag också ha den tung så att den är stabil.

Jag vill gärna ha knapphål i ett steg, lite dekorationssömmar... ja, vet inte riktigt vad mer jag vill eller måste ha.

Har redan börjat sy gardiner och kuddar, någon pyjamas har jag väl sytt och ser fram emot att ha en EGEN symaskin men har ju inte råd att börja med den dyraste för jag vet inte hur mycket jag kommer använda den när jag sen har sytt gardiner, kuddar, dukar mm. för just nu är jag i akut behov att sy såna.

Jag har kollat in den här från Janome: http://www.sewingmachines.co.uk/JanomeSMD2000_info.htm

Hur är det med er som har beställt... tilkommer det några kostnader på import eller liknande?

Mvh,
Disa
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 07:49   #2
bila bila är inte uppkopplad

Jag har en liten enkel brother (MS-4) och har haft en liter större brother, som jag sålt till en kompis. Dom har fungerat perfekt hela tiden. Jag har varit mycket nöjd med dessa, som syr bra och är kul och har hitintills varit snälla och aldrig bråkat. Brother gör bra symaskiner och du får mycket maskin för pengarna.

Jag rekommendera dig uppsöka en butik och provsy olika maskiner. Köper du här i butik brukar utbildning i maskinen ingå, du kan också få komma tillbaka och få support om det är något du undrar över. Vissa butiker har en bytuppdiggaranti, det innebär att du inom ett år vill ha en större och dyrare symaskin betalar du bara mellan skillnaden.

Att symaskinen från utlandet innebär att man köper en maskin utan utbildning. Köper man en ny maskin och inte är van vid den typer av symaskiner, vid dessa eller har någon att fråga, kan man få problem. Man sparar pengar men till vilket pris. Garantin gäller bara i det landet du köpte maskinen, skulle symaskinen gå sönder måste du betala frakten. Det går ju att ringa dit, men det är inte lätt att förklara vad det är för fel på engelska.

Symaskiner är personliga, det handlar om vad syr nu och vad du kommer att sy. Sedan är personkemin mellan dej och maskinen viktig, det gäller att ni trivs i hop. Det är din allra bästa vän du köper. Satsa så mycket du kan för att få en bra maskinen och snåla inte. Det handlar mycket om känlan, det är bara inte antal sömmar, teknisk data, utseende m.m. Det är en livskamrat du väljer och inte en brödrost. Ta god tid på dig. Fortsätt gärna att leta när du hittat drömmaskien, och se om du kan glömma den. Går inte detta så har du hittat rätt.
Med rätt maskin för sig kommer syglädjen, och ni kommer att ha jättekul tillsammans.

Sewingmachinedrict har numera fraktfritt och maskiner brukar leveras till dörren inom en vecka.
Jag har själv köpt en overlock därifrån, och det fungerade jättebra. Men det har både för och nackdelar att köpa där i från.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 08:04   #3
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad

De flesta kvalitetsmärken har tillbehör pressarfötter i hård plast, även Janome, anledningen är inte att det skall vara billigt i tillverkning utan snarare att man skall kunna se sömmarna tydligare.

Produktutveckling, men det borde återförsäljaren känna till.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 09:15   #4
bila bila är inte uppkopplad

Det har stått mycket på sysidan om att sewingmachine dirct, jag tror att det gäller en del andra engelska företag också, inte får sälja Janome till Nordiska länderna för Janome. Men brother och de andra märkerna är det inga problem med. Inga avgifter tillkommer.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 13:21   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag föredrar metall i allt (spolar, innanmätet, höljet), men just pressarfot går det bra med plast eftersom jag vill gärna se vad jag gör.

Men de håller inte länge nej, de blir lite skamfilade (eller åtminstone matta) efter ca 20 års sömnad. Men de är inte dyra om man köper från Ebay t.ex. så det gör inte mycket.

Men du, gå till sybutiker och testsy, det är det viktigaste tipset jag kan ge.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 18:53   #6

Thumbs up Tack!

Jag tackar såååå mycket för era tips!

Jag fortsätter titta runt... ska provsy innan jag bestämmer mig. Tar då med mig olika tyger osv.

TACK TACK TACK
Gammal 2011-03-03, 11:15   #7

Har beställt nu...

hade lika svårt att välja så jag tittade ännu en gång snabbt runt, såg en jag tyckte verkade helt okej (som de flesta är!) och tryckte på BUY...

Det blev en Brother XL 6600

Så nu väntar jag på att den kommer hem... och hoppas på det bästa!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.