![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Har någon sett batiktyg?
Har under sommaren vävt mattor i stränggarn till mitt kök. (ett strängarnsfynd!)
Har vitt och kornblått i köket. Stränggarnet är kornblått med stänk av turkos. Tänkte jag skulle hitta något gardin tyg kornblått med lite turkost. Hittar inget jag gillar. Men i natt (får mina ideer om nätterna) kom jag på det. jag vill ha batikmönster i kornblått,vitt och turkos. Har någon sett det? Jag skulle ju kunna batika själv, men har inte så mycket tid. (man måste ju jobba också ![]() Tacksam för alla tips. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har sett blått batiktyg till kläder på flera affärer i sommar men det kanske är borta vid det här laget. Det brukar också finnas på välsorterade quilt-affärer. De brukar ha i många olika färger och med mer eller mindre mönster.
Annars kan man göra knytbatik i tvättmaskinen också med vanlig tvättmaskinsfärg. Det går fort, är inte så slabbigt och det går att färga en större mängd tyg på en gång. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Knytbatik i tvättmaskin
Har du provat att batikfärga i tvättmaskin?
Jag trodde tyget skulle vara för länge i färgbadet i tvättmaskin.Så att det inte blev så mycket med mönstret. Annars är ju det ett bra alternativ./Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har provat att färga med vanlig textilfärg, typ nitro, i tvättmaskin. Det gick alldeles utmärkt
![]() Numera finns det ju även färg man kan använda i mikron. Såg det på en mässa men jag kommer tyvärr inte ihåg om det var nån special färg. Senast redigerad av Alvan den 2005-08-30 klockan 09:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Färga i micron har pratats om i quilt-forumet här http://www.sysidan.se/forum/showthre...ghlight=micron
Jag har provat att batikfärga i tvättmaskin med Nitor eller Herdins, det var inga problem men man måste så klart knyta jättehårt (som alltid), och kanske lite bredare än om man kör en skonsammare metod - min maskin tar minst en timme på sig att köra ett 60-gradersprogram och vispar runt ganska våldsamt ![]() /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Om du färgar tyg/batikar i tvättmaskinen glöm för all del inte att köra tvättmaskinen tom ett par gånger för att bli av med ev färgrester.
Jag har färgat ett par gånger i min tvättmaskin med bra resultat. Noggrann rengöring rekommenderas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för alla tips!
Om jag köper ett turkost alltyg. Och batikfärgar kornblått. Blir det bra tror ni? Eller blir det en konstig blå färg måntro? /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Man kan ju aldrig veta säkert hur resultatet blir, det är det som jag tycker är så spännande, men jag tror nog att du kan färga över det turkosa så att det kornblåa blir kornblått.
Har du bara tillräcklig mängd färg i förhållande till tygets vikt och använder så stark färgnyans som kornblå så tycker jag inte att det ska vara några problem. Bleka färger är svårare/mer spännande :-) Tänk bara på att färgen fäster bättre om du tvättar det nya tyget ordentligt innan. /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack igen.
jag får försöka få tag på turkost tyg. Kornblå textilfärg har jag redan hemma. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.