![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Huskylock 936?
Hej, är precis i tagen att köpa en begagnad (aldrig använd, fortfarande i låda) Huskylock 936.
Ser att de numer heter s15 osv. Vilketn motsvarar 936? Är den bra för nybörjare? Kommer betala ungefär 5000kr, är det ett rimligt pris för en oanvänd men begagnad Huskylock 936? Tacksam för svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej,
S25 motsvarar Huskylock 936. Skillnaden är att du bl.a. inte behöver byta stygnplåt i S25 vid täcksöm, kedjesöm samt är S25 givetvis en senare modell och uppgraderad. Bägge modellerna är toppenfina och är av toppkvalité. Huskylock 936 är en helt fantastisk maskin, som syr jättesnygga sömmar. Att lägga om den till täcksöm anser jag varken betungande eller svårt. Men visst finns det åsikter, en del tycker det är svårt andra inte. Men så är det med mycket! Jättebra med display (man blir bortskämd). Köper du den, lär dig maskinen genom att följa instruktionsboken till punkt och pricka. Trädningsguide och ev. även video kan ingå. Det är en kvalitetsmaskin. Rekommenderar att du lyser in i maskinen med ficklampa och förstoringsglas, kontrollera att den är 100% fin inuti, inga skador på knivarna eller griparna. Provsy på egna tyger och trä maskinen några ggr på plats. Jättebra tillfälle att ställa frågor. En bra säljare välkomnar det. En ny Huskylock kostade c:a 14,200 kr. Vad gäller nybörjarmaskin, nja, kanske inte - ev litet väl mycket maskin att börja med. Lycka till med ditt val. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för ditt svar!
Jag bor i Kanada, därav tror jag att de är lite billigare än i Sverige. De brukar gå för runt 1000 dollar begagnade. Det är en make som säljer sin frus oanvända maskin, den har bara stått säger han. Jag ska läsa ordentligt och även kolla på YouTube tänkte jag. Jag sydde lite kläder till min dotter i somras, men tröttnade när jag inte göra fina sömmar någonstans utan fick nöja mig med vanliga maskinsömmar. Det blev liksom inte lika fint. Nu ska jag läsa runt lite här så att jag kan förstå skillnaden mellan overlock, coverlock och vanlig maskin. Är detta en overlock? Eller coverlock? När jag läser på Husqvarnas hemsida verkar det ju som att de gör täcksöm? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Huskylock 936 är en coverlock eller om man vill coverstitch.
Den syr 2-3-4-5-trådigt inkl. täcksömmar och kedjesöm. Täcksömmen är suveränt snyggt i t.ex. fållar, jättesnyggt också i många andra användningsområden, t.ex. jeans. En ren overlock har ingen täcksöm. Om maskinen som du funderar över har stått länge, behöver den rengöras och oljas om med ny symaskinsolja, byt även nålar och kör den ett tag bara på 4-trådigt utan tyg så att kedjan bildas snyggt. Låg hastighet så att oljan lägger sig fint i maskinen. Vidare - När det gäller tråd, satsa alltid på kvalitetstråd. Den här länken kan du titta lite grand på: http://www.husqvarnaviking.com/media.../index_se.html Rekommenderar också en bok av författare: Chris James "The Complete Serger Handbook". Chris James är utbildare i sergers för Bernina, boken har allt man behöver veta i ämnet, inkl troubleshooting. Ett verkligt proffs. Är övertygad om att du hittar den lätt där du bor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Åh, tusen tack för ditt svar. Jättebra information!
Ska se om jag kan köpa lite böcker att läsa och även kanske lämna in den på rengöring? Eller är det något jag kan göra själv? Antar att den stått ett tag om den aldrig är använd, eftersom modellen är äldre? De sade att de testkört den och att den fungerar, iallafall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du kan säkert göra det själv, ingenting komplicerat.
Lämnar du in maskinen, gå endast till ev autoriserad Husqvarnaverkstad, men jag tror knappast det är nödvändigt. Trevlig helg |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:58.