![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Göra veckad kjol kortare utan att förstöra vecken??
Jag handlar mycket second hand för att sen sy om men ibland sätter mina bristfälliga sykunskaper stopp... Tur att det finns så många kunniga att tillfråga här!
![]() Iaf, det senaste tillskottet är en plisserad/veckad kjol som ska sys in och göras kortare. Att sy in den tror jag inte ska vara några problem men hur kortar jag den utan att förstöra vecken? Gärna en riktigt utförlig beskrivning eller allra helst bild eller länk... Tack på förhand! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Mycket riktigt lär det inte bli några problem med att sy in den, bara att tänka på att sömmen döljs innanför ett veck.
Det är heller inget problem att lägga upp kjolen: Du lägger upp den UPPIFRÅN! Sprätta alltså bort linningen och klipp bort så mycket du vill, sedan syr du fast linningen igen. Smart vad? ![]() Tänk bara på att tråckla ihop vecken upptill (för hand eller på maskin) , så de ligger riktigt platt och bra, innan du syr fast linningen igen. Då blir det snyggt. Skulle du tycka att det är jättesvårt att sprätta/sy fast linningen, så har jag ett förslag till "genväg": sy istället för linningen på ett kraftigt band (dekorativt eller i samma färg) direkt ovanpå kjolvecken, så kjoltygets överkant slutar en halv centimeter neanför överkanten. Då får du en "designkjol" istället! ![]() Lycka till , och berätta gärna hur det går! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Syofta : kjolen har "platta" sydda veck till låren ungefär sen har den "löst hängande" veck. Jag vill ha platta veck till låren och den ska kortas 26 cm så kortar jag uppifrån försvinner nästan hela det platta området.
![]() mvh Sofie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Okej. Då får du göra enligt min beskrivning, men sy ner det platta partiet, så det blir motsvarande det som är nu. Det är inte alls svårt.
![]() Vill du korta nerifrån, så gör för all del det, men det är nästan omöjligt och otroligt mycket onödigt jobb, det skulle nog vara möjligt att göra det om kjolen i är i 100 % ull, för det går att pressa om, men det är ett jobb för ett proffs! (jag skulle inte ens försöka fast jag är skräddare) Alternativt kan du ju bara köra nederkanten i en overlock med täta stygn. Då får du på några minuter en kortare kjol. Det blir då en kjol med en utstående klockad kant, som en öppen blomma. En helt annan design! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nu stötte jag på ännu ett problem....Kjolen har dragkedja bak som måste flyttas när kjolen kortas uppifrån
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Forumvärd
|
Skulle du kunna fota kjolen? På det du beskriver låter det som att kjolen inte är helplisserad utan har nedsydda veck upptill och "fritt flödande" i övrigt. Om det är så så är det antagligen enklare att korta av den nedtill istället för upptill. Men, om det inte är så så är det ett rätt stort arbete där du i praktiken gör om rätt mycket arbete från början om det är så att du också behöver flytta dragkedjan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.