![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
admin
|
Stadband?
Hej!
Jag börjar nu själv komma igång med lite sömnad igen och ska sy en mysdress åt min dotter. I beskrivningen står det att man ska använda stadband i axelsömmarna. Finns det något annat man kan använda istället eller är stadband bra? Eller kan man helt hoppa över stadband? /Ulrika |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det handlar ju om att axeln inte ska töja ut sig.
Du kan i princip använda vilket vävt band eller tyg som helst (som tål samma tvätt som tyget förstås). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag skulle provsy.
Är tyget stadigt kan man klara sig utan band i axeln. Jag har använt band någon gång som krymt i tvätten det blev jättefult. Efter det använder jag bara band om jag måste. Banden heter trikåband om du skall köpa. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
admin
|
Tack!
Då tar jag och provsyr först, det kanske till och med går om jag klipper en liten remsa av tyget och förstärker med.
/Ulrika |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ett stadband används ofta i trikåplagg för att axeln inte ska töjjas ut. Därför måste stadbandet vara vävt, det går bra att använda vanligt kantband. Om man använder trikåband kan även det töjjas ut och förlorar då sin funktion. På samma sätt som man tvättar tyget innan man använder det kan man också tvätta stadbandet så att det ej krymper. Jag tycker absolut att du ska använda stadband så håller plagget längre och blir snyggt. Det är bara att sy med det i axelsömmen så det syns ju inte från rätsidan, sedan kan resten av det overlockas bort tillsammans men sömsmånerna.
Lycka till! /Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.