![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag har precis införskaffat en Brother BC-2100 från England och är väldigt nöjd med maskinen.Dock får jag inte helt till det med dubbelnålen.
Jag syr med en overlock för att sedan fålla med raksöm med den vanliga maskinen och har hittills gjort detta med enkel raksöm. Då jag egentligen skulle velat gjort detta med en täcksöm på en coverlock, har jag istället tänkt att sy raksöm med dubbelnål för att få den "samma" looken. Jag syr i lycra/polyamid (baddräktstyg) och har försökt mig på att sy raksöm med dubbelnål, men får det inte helt till. Raksömmen till vänster blir helt fin, men sömmen till höger blir inte rak och fin som den till vänster. Det ser liksom ut som `´´`ibland, vet inte helt hur jag ska förklara utan en bild. Jag har försökt mig på trådspänningen, men får inte nåt bättre resultat egentligen. Vad gör jag för fel? Det såg likadant ut när jag sydde med dubbelnål på en Husqvarna Automatic som jag hade innan. När jag sätter i dubbelnålen så ser det också ut som om nålarna inte hamnar i en rät linje utan den vänstra nålen hamnar lite framför den högra. Stygnen blir alltså inte helt parallella med varandra. Ska det vara så?? Vet varken ut eller in.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är det verkligen bara jag som är urusel på att sy med dubbelnål? Jag vet inte vad jag ska göra för att sömmen ska bli lika fin på båda sidor... Jag har hört att den kan bli konstig om man syr för fort, men jag har provat att köra långsamt också och märkte faktiskt ärligt talat ingen skillnad.
Om det är någon som bara har minsta lilla tips så är jag evigt tacksam!=) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har Du sökt i forumet ang tvillingnål, dubbelnål?
Det finns många trådar om att sy med tvillingnål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan det vara nålen som är skadad? Ibland är det svårt att se om nålen är lite böjd i änden. Prova med en ny tvillingnål och se om det går bättre. MVH Nina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har sökt i forumet, men inte hittat något som verkar relaterat.
Jag ska prova att sy med en nu dubbelnål och se om det blir skillnad, tack!=) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har du en tvillingnål som är för trikåtyger? Så du inte syr med en dubbelnål som är för vävda tyger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har du kollat så att trådarna ligger mellan vars en trådspänningsbricka, så att dom inte hamnat mellan samma?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Jag har också kollat trådarna och på den gamla så gick de på varsin sida om trådspänningsbrickorna. På den nya maskinen så finns det tyvärr inte två olika spår för två trådar, men det står i bruksanvisningen att det ska gå fint att sy med dubbelnål. Jag har inte hunnit prova att sy med en annan dubbelnål än eftersom jag för tillfället är ute och seglar, men är nyfiken på om det gör någon skillnad. Är det någon som har svar på om stygnen ska vara helt parallella med varandra? Den ena nålen går nämligen lite snett bak den andra på min maskin... Tack snälla ni för alla svar!=) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag undrar om det är Brother... Min Brother har stygnplåthål som inte är rak utan böjd som en banan och den bifogade tvillingnålen har ena nålen längre än den andra. Har dock inte testat sy eftersom jag har kommit fram att jag verkligen avskyr att sy på min brother så jag broderar bara på den.
Undrar om man kanske måste ha tvillingsnål som har ena nålen kortare. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:14.