Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-09, 18:51   #1
Schena Schena är inte uppkopplad

Personliga kläder!

Tja!

Jag har funderat ett tag på hur jag kan göra typ en skjorta lite mer personlig. Jag har några gamla t-shirts med ganska coola tryck på. Kan jag inte klippa bort det märket och sedan sy fast det på skjortan t.ex? Morsan sa att märket skulle rulla sig i kanterna och att det skulle bli ojämt. Har ni ngt tips på hur man kan göra?

Tack!
Schena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 19:49   #2
helelf helelf är inte uppkopplad

ett tips

panduro säljer ett speciellt "lim" för tyg kallat decoupage (ursäkta stavningen) Det går mycket bra att använda.
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 19:57   #3
Schena Schena är inte uppkopplad

Decoupage

Jag hittar bara Decoupage till servetter å annat, men det finns inget till tyger. Hur använder man limmet sen?

Tack!
Schena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 20:23   #4

har inte testat med tyglimmet

men gissar att man gör likadant som med servettlimmet dvs. stryker ut limmet över motivet när det ligger där det ska. Jag vet att jag fick en beskrivning med. Man kan ju alltid göra nån snygg kantstickning om man vill runt eller bara en snygg raksöm som på köpta T-shirts. Jag ska kola om jag hittar åt det på deras hemsida. Heléne
Gammal 2005-08-09, 20:31   #5

decoupage...

var inne på hemsidan - allt du får upp när du söker är för decoupage....där finns också för tyg - det står att det är för servetter på tyg - men jag tror det är väl värt att prova tyg mot tyg - om inte applikationen är för tjock. Annars är alternativet kanske att stryka på dubbelhäftande tunn vliseline bakom motivet och så stryka fast det och kantsticka. Priset blir nog detsamma ungefär- såna ark finns att köpa på Stoff och Stil
Gammal 2005-08-10, 07:18   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Använd vlisofix (tror det heter så). Det är ett slags dubbelhäftande vlisoline. Det fungerar som så att du först tar bort skyddspapper 1, stryker på det på baksidan av t-shirten, klipper ut biten så som du vill att den ska se ut. Sedan tar man bort skyddspapper 2 och stryker fast biten på skjortan. Om man vill kan man sedan sy med raksöm eller langettsöm runt hela biten.

Vlisofix kan man köpa i princip alla sybehörsaffärer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.